AirEgypt-vlucht

HERLEES - Griekenland ontkent vondst brokstukken: "Enkel hout gevonden"

Live • Vlucht MS804 Parijs-Caïro verdween rond 2.30 uur boven de Middellandse Zee
• Frans president Hollande bevestigt: vliegtuig is neergestort
• 66 mensen aan boord: 56 passagiers en tien bemanningsleden
• 1 Belg onder de slachtoffers
• Wrakstuk is gevonden, meldt EgyptAir, maar Grieken ontkennen

Live

  1. Wij sluiten onze liveblog hier af voor vandaag. Bedankt om het nieuws bij ons te volgen. Hieronder leest u een overzicht van wat we nu weten.

    Blijf de laatste ontwikkelingen volgen via onze Twitter-account en Facebook-pagina voor nieuwsupdates. Belangrijke nieuwsalerts krijgt u door meldingen in te schakelen in onze app op iOS of Android.

  2. Athene ontkent: geen wrakstukken

    Onduidelijkheid troef: voorzitter Athanassios van de Griekse Commissie voor de Veiligheid in de Luchtvaart heeft aan het Franse persbureau AFP gezegd dat teruggevonden brokstukken in een zone nabij het punt waar het toestel van EgyptAir zou zijn neergestort "niet van een vliegtuig" zijn. Hij weersprak daarmee een mededeling van de Egyptische luchtvaartmaatschappij.

    "Tot nu toe duidt de analyse van gevonden brokstukken erop dat zij niet toebehoren tot een vliegtuig, mijn Egyptische collega heeft mij tijdens ons laatste contact, omstreeks 19.45 uur (Belgische tijd), ook bevestigd dat niet is gebleken dat die brokstukken niet van de vlucht van EgyptAir komen", zei Athanassios Binos. "Wat is gevonden, is een stuk hout en weefsels die niet van een vliegtuig kunnen zijn", bendarukte de functionaris.

    "Op basis van de beschikbare geografische gegevens, hebben wij het over dezelfde brokstukken, tot nu toe zijn wij niet op de hoogte van de vondst van andere brokstukken", vertelde Binos. Tegelijk beklemtoonde de man dat er van het ene op het andere moment andere informatie kan binnenkomen.

    26 © AFP
    Share

    'Wat is gevonden, is een stuk hout en weefsels die niet van een vliegtuig kunnen zijn'

    Athanassios Binos
  3. NBC: Sterke aanwijzingen explosie

    Er zijn sterke aanwijzingen dat er een explosie is geweest aan boord van het vliegtuig, zo denken volgens het Amerikaanse NBC News deskundigen van Amerikaanse inlichtingendiensten.

    Infrarode en multispectrale beelden duiden er sterk op dat er een ontploffing is geweest, aldus een bron bij de Amerikaanse inlichtingendiensten. In het geval van een explosie stelt zich dan de vraag wat de oorzaak ervan is, zei de expert.

    Volgens de Britse openbare omroep duiden volgens een Amerikaanse deskundige de eerste aanwijzingen erop dat er eerder een bom zou zijn ontploft dan wel dat er een mechanisch probleem zou zijn geweest. Een falen van de structuur is ook mogelijk maar onwaarschijnlijk.

    Share

    'Infrarode en multispectrale beelden duiden er sterk op dat er een ontploffing is geweest'

  4. Onduidelijkheid over wrakstukken in zee

    Er bestaat nog onduidelijkheid over de wrakstukken die in zee ten zuidoosten van het Griekse Kreta zijn gezien. Volgens bronnen bij het Griekse ministerie van Defensie zijn de wrakstukken niet blauw-wit van kleur, de kleuren van de Egyptische luchtvaartmaatschappij EgyptAir. De kop van de Egyptische mythische figuur Horus staat in blauwe kleurschakeringen groot aan de voorzijde van de overwegend witte vliegtuigen.

    De Egyptische autoriteiten hebben vanavond bericht dat de Grieken wrakstukken hebben gevonden die van de verdwenen EgyptAir Airbus komen. Maar een Griekse legerwoordvoerder zei dat er niet zulke voorwerpen zijn gesignaleerd.

  5. Karpathos

    Karpathos ligt circa 400 kilometer ten zuidoosten van Athene en 400 kilometer van de Egyptische kust verwijderd.

  6. Wrak gevonden van vermist vliegtuig

    Onderzoekers hebben ten minste een deel van het wrak van het vermiste vliegtuig van EgyptAir gevonden bij het Griekse eiland Karpathos. Dat blijkt uit informatie van het Egyptische ministerie van Buitenlandse Zaken en heeft ook EgyptAir-vicevoorzitter Ahmed Adel bevestigd in een interview aan CNN.

    Egyptische onderzoekers blijven in samenwerking met hun Griekse collega's op zoek gaan naar andere delen van het vermiste vliegtuig, klinkt het. De familieleden van passagiers en bemanningsleden werden al verwittigd.

    Over de oorzaak van de crash kan Adel nog niets zeggen. "Er zijn zoveel redenen dat een vliegtuig uit de lucht kan vallen", zegt hij. "We hebben op dit moment geen verklaring. Daarvoor is meer onderzoek nodig."

    De Griekse autoriteiten melden dat er ook reddingsvesten zijn gevonden.

    26 © AFP
  7. 'Nog geen bevestiging over brokstukken'

    EgyptAir heeft nog geen bevestiging dat de gevonden wrakstukken van het bewuste vliegtuig zijn.

    Egypte krijgt de leiding over het officiële onderzoek naar de verdwijning van het vliegtuig van EgyptAir. Het land werkt daarbij samen met Frankrijk.

    Zodra het wrakstuk van het toestel is gevonden begint de zoektocht naar de zwarte doos. Groot-Brittannië en Griekenland hebben hun diensten ook aangeboden. Het is nog niet bekend of Egypte die hulp heeft geaccepteerd.

  8. Foto reddingsvest

    Op Facebook heeft een Egyptische kapitein van rederij Maersk, Tarek Wahba, foto's geplaatst van een reddingsvest in de zee. Hij deelde eerder al dat hij deelnaam an de zoekactie naar het verdwenen vliegtuig. Hij zegt dat het vest samen met een stoel van het vliegtuig is gevonden. Het is niet duidelijk waar dat precies was en de vondst is ook niet officieel bevestigd.

  9. Tijdlijn: wat er gebeurde er?

    Wat er gebeurde er met MS804 van Parijs naar Caïro? Tommy Thijs maakte een interactieve tijdlijn, gebaseerd op informatie van de Griekse luchtvaartautoriteiten.

    Tijdlijn: wat gebeurde er met vlucht MS804?

  10. Belgisch slachtoffer is Oost-Vlaming

    Het Belgische slachtoffer bij de vliegtuigcrash van EgyptAir is een 56-jarige man afkomstig uit het Oost-Vlaamse Watervliet, een deelgemeente van Sint-Laureins. Dat bevestigt de burgemeester aan VTM Nieuws.

  11. Reddingsvesten aangetroffen

    Volgens Reuters zijn er in de zee voor de Griekse kust behalve enkele stukken plastic ook reddingsvesten gevonden die "afkomstig lijken te zijn van een vliegtuig".

    Volgens de laatste berichten van de Griekse staatstelevisie werden de vermoedelijke vliegtuigonderdelen ongeveer 400 kilometer ten zuidoosten van het Griekse eiland Kreta aangetroffen.

    In hetzelfde gebied spotte een Grieks fregat twee grote drijvende voorwerpen, aldus bronnen bij het Griekse leger. Het zou gaan om rood-witgekleurde stukken plastic. Ze werden opgemerkt dicht bij een zone vanwaar eerder een signaal van een transponder werd uitgestuurd.

    Een van de oranje voorwerpen was langwerpig, bevestigde Vassilis Beletsiotis, woordvoerder van het Griekse leger, die informatie aan AFP. "De voorwerpen werden opgemerkt door een Egyptische C-130, in een zone die tot het Egyptische luchtruim behoort. Er worden boten ter plaatse gestuurd om dit te verifiëren."

    26 Een vliegtuig van EgyptAir. © REUTERS
  12. 'Wrakstukken gevonden'

    In de buurt van het Griekse eiland Karpathos zijn wrakstukken gevonden van het vermiste vliegtuig. Dat meldt de Griekse televisie. De wrakstukken zouden ten zuiden van het eiland zijn aangetroffen door de bemanning van een Grieks marineschip. Het zou gaan om twee wit- en roodgekleurde stukken plastic. Persbureau AP maakt melding van oranje gekleurde objecten.

    Persbureau Reuters meldt dat er twee grote drijvende objecten zijn gezien in de zee, op ongeveer 230 mijl van de plaats waar het verdwenen vliegtuig van Egyptair het contact verloor met de radar.

    Eerder op de dag werd volgens sommige berichten een signaal uitgezonden dat mogelijk afkomstig was van apparatuur van een vliegtuig. Dat zou niet ver van de plek geweest zijn waar nu de wrakstukken zijn aangetroffen.

    Of de stukken daadwerkelijk van het vermiste vliegtuig komen is nog niet bevestigd.

    26 © AP
  13. Egypte: terreuraanslag waarschijnlijker

    Het is waarschijnlijker dat het vermiste vliegtuig van EgyptAir is neergehaald door een terroristische aanslag dan dat er sprake was van een technisch falen. Dat heeft de Egyptische minister voor Luchtvaart Sherif Fathy gezegd tijdens een persconferentie in Caïro.

  14. Wat we nu al weten

    Het neergestorte toestel van EgyptAir is nog niet teruggevonden, en ook over de oorzaak tast men voorlopig in het duister. Wel weten we dat het toestel vanochtend van de radar verdween, dat er 66 inzittenden waren onder wie één Belg, en dat het toestel moet zijn neergestort.
    Dit is alles wat we nu zeker weten

    26 François Hollande. © AFP
  15. Ook F-16's ingezet

    De Griekse minister van Defensie Panos Kammenos heeft reporters in Athene gemeld dat het land ook F-16’s inzet in de zoekoperatie. De Griekse autoriteiten hopen daarnaast dat satellietbeelden het wrak kunnen helpen lokaliseren.

    26 © EPA
  16. Trump: 'Opnieuw terreur uit Parijs'

    De Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump reageerde op Twitter op de vliegtuigcrash. Hoewel momenteel nog alle mogelijkheden omtrent de oorzaak onderzocht worden, gaat Trump van een aanslag uit. En hij pleit in één moeite door voor de harde aanpak.

    26 © afp
  17. Egypte: te vroeg om iets uit te sluiten

    Het is nog te vroeg om terrorisme, een ongeluk of technisch falen uit te sluiten. Dat heeft de Egyptische minister voor Luchtvaart, Sherif Fathy, gezegd tijdens een chaotische persconferentie.

    De Egyptische autoriteiten hebben geprobeerd om contact te krijgen met de piloten maar zijn daar niet in geslaagd, aldus de minister. De Egyptische procureur-generaal heeft een staatsveiligheidsonderzoek gelast naar de vermissing van het vliegtuig.

    Fathy kon niet zeggen of het vliegtuig is neergestort. "Dat is nog niet bekend. Het onderzoek loopt nog. Mensen speculeren graag, maar ik doe daar niet aan mee. Ik neem mijn verantwoordelijkheid."

    Share

    'Mensen speculeren graag, maar ik doe daar niet aan mee. Ik neem mijn verantwoordelijkheid'

    Egyptisch minister van Luchtvaart Sherif Fathy
  18. Frankrijk verlengt noodtoestand

    Het Franse parlement bevestigde dat het de noodtoestand met twee maanden verlengt. Die noodtoestand is al van kracht sinds november vorig jaar, toen Islamitische Staat-terroristen aanslagen pleegden in de Franse hoofdstad. Hij blijft dus zeker van kracht tijdens Euro 2016 en de Ronde van Frankrijk.

    "De terroristische dreiging blijft hoog. Frankrijk is, net als de EU, een doelwit", zei Frans minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve net voor de stemming.

    In februari van dit jaar werd de noodtoestand in Frankrijk al eens verlengd, en dit tot 26 mei.

    26 Frans minister van Binnenlandse Zaken Cazeneuve (links). © AFP
  19. De fatale vlucht van het EgyptAir-toeste

    Op deze interactieve kaart kan u de vlucht van het neergestorte toestel volgen tot het van de radar verdween.

  20. Nationale Veiligheidsraad Egypte bijeen

    Egyptisch president al-Sisi heeft de Nationale Veiligheidsraad bijeen geroepen. Daar werd beslist om de zoektocht naar het toestel verder te zetten met schepen en vliegtuigen.

    "We werken verder om de omstandigheden rond het verdwijnen van het vliegtuig op te helderen, in samenwerking met landen als Frankrijk en Griekenland", verklaarde de Veiligheidsraad nog.

    26 De Egyptische Nationale Veiligheidsraad. © REUTERS
  21. Tijdlijn van ramp

    De Griekse luchtvaartautoriteiten hebben een tijdlijn gemaakt van de reis van het EgyptAir-toestel, alvorens dat in het Egyptische luchtruim verdween.

    2.24u - Vlucht 804 vliegt het Griekse luchtruim binnen en krijgt toelating van de luchtverkeersleiding om zijn tocht verder te zetten.

    2.48u - De vlucht wordt overgedragen naar de volgende luchtcontrolesector en krijgt toestemming het Griekse luchtruim te verlaten. "De piloot klonk onbezorgd en dankte de luchtverkeersleider in het Grieks."

    3.27u - De luchtverkeersleiding van Athene tracht het toestel te bereiken om communicatie en controle over te dragen aan Caïro. Ondanks verschillende oproepen - ook op de noodfrequentie - antwoordt het vliegtuig niet.

    3.29u - Het vliegtuig komt bij het punt waarop het het Griekse luchtruim verlaat.

    3.39u - Het signaal van het vliegtuig verdwijnt, binnen het luchtruim van Egypte.

    3.45u - Zoek- en reddingsactie worden gestart.

  22. Plotseling uitgezwenkt

    Het toestel van AirEgypt is vanochtend plotseling uitgezwenkt. Dat meldt de Griekse minister van Defensie. "Het bevond zich al in het Egyptische luchtruim toen het plotse zwenkbewegingen maakte", zei Panos Kammenos op een persconferentie.

    Het vliegtuig viel 6.700 meter naar beneden en draaide scherp. "Omstreeks 3.39u deze ochtend bevond het vliegtuig zich op een koers ten zuid-oosten van de eilanden Kassos en Karpathos. Het kwam in het gebied van de luchtverkeersleiding van Caïro waar het de volgende zwenking en daling maakte: 90 graden naar links en daarna 360 graden naar rechts", zei Kammenos nog.

    Een zoektocht door de Griekse autoriteiten ten zuiden van Karpathos leverde voorlopig geen resultaat op, klonk het nog.

    26 Panos Kammenos. © REUTERS
  23. "Vliegtuig gecrasht"

    In een mededeling heeft Frans president Hollande gezegd dat het toestel verloren is gegaan. "De informatie bevestigt helaas dat dit vliegtuig is neergestort", zo verklaarde hij zopas. "We hebben nu de plicht om alles te weten te komen wat er is gebeurd. Er is nog geen enkele hypothese die waarschijnlijker is, of die van tafel mag worden geveegd. Om de ware toedracht te weten te komen, moeten we alle besluiten natrekken, of het nu om een ongeval gaat dan wel om een daad van terrorisme."

    Het Franse staatshoofd zei ook dat Frankrijk en Egypte alles in het werk stellen om de getroffen families door de beproeving heen te helpen.

    26 De Franse president François Hollande. © AFP
    26 Vrienden en familieleden van inzittenden komen toe op de internationale luchthaven van Caïro. © REUTERS
  24. "Niks is bevestigd." Dat heeft de Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Marc Ayrault gezegd tegen journalisten.

    De politicus waarschuwde dat er 'ongeverifieerde informatie' de ronde doet. In een hotel bij het Charles de Gaulle-vliegveld sprak de minister met familieleden van passagiers van de verdwenen vlucht. Hij heeft hen namens de Franse regering 'een bericht van medeleven en steun' overgebracht.

    Het parket van Parijs heeft aangekondigd een onderzoek te openen naar de verdwijning van het toestel. Ook procureur François Molins zegt dat in dit stadium niks kan worden bevestigd of uitgesloten omtrent de oorzaken van de crash.

  25. Het ging al vaker mis met AirEgypt

    Het vliegtuig dat vanmorgen van de radar verdwenen is, is lang niet het enige incident waar EgyptAir de afgelopen decennia mee te maken kreeg. Sinds de jaren zeventig vonden tal van fatale en niet-fatale incidenten plaats met toestellen van de Egyptische luchtvaartmaatschappij.

    Hier vindt u een overzicht van de belangrijkste ongelukken en kapingen.

    26 © REUTERS
  26. Klap voor Egyptische beurs

    De Egyptische beurs deelt in de klappen nadat een vlucht van AirEgypt vandaag van de radar verdween. Bij opening liet ze een verlies van omgerekend ruim 400 miljoen euro optekenen, zo meldt de krant El Masri El Yaom.

  27. "Piloot antwoordde niet meer"

    De directeur van de Griekse luchtvaartautoriteiten zegt dat luchtverkeersleiders contact hadden met de piloten van het EgyptAir-toestel toen dat het Griekse luchtruim doorkruiste. Het vliegtuig rapporteerde toen geen problemen, zegt Konstantinos Lyzerakos.

    De luchtverkeersleiders probeerden nog contact te maken met de piloten 10 mijl voor dat het uit het bereik van de Griekse luchtinformatie verdween, vertelde Lyzerakos nog tegenover tv-zender Antenna. Toen antwoordde de piloot niet meer. De luchtverkeersleiders probeerden nog contact met het toestel te leggen tot het moment dat het van de radar verdween.

  28. Zoektocht op zee

    De website Marine Traffic, die scheepvaartroutes monitort, toont in een video een update van de schepen die in de Middellandse Zee deelnemen aan de zoektocht naar het verdwenen toestel.

  29. Griekse hulp

    Griekenland bevestigde tegenover de Britse openbare omroep BBC dat het de grote middelen inzet in de zoektocht naar het verdwenen vliegtuig. Het Griekse leger heeft twee C-130's ingezet, en een verkenningsvliegtuig. Ook een fregat en Super Puma-helikopter van de Grieken nemen deel aan de zoektocht.

  30. Charles de Gaulle

    De Egyptische premier Sherif Ismail zegt niet te kunnen uitsluiten dat er sprake is van een terreuraanslag. Mocht dat inderdaad het geval blijken te zijn, dan zullen alle ogen gericht zijn op het Franse vliegveld Charles de Gaulle, vanwaar het toestel was vertrokken.

    Na de aanslagen in Parijs in januari en november vorig jaar waren de veiligheidsmaatregelen al flink opgeschroefd. Er is meer zichtbaar beveiligingspersoneel en passagiers en personeelsleden worden meer gemonitord, schrijft de BBC.

    Een punt van bezorgdheid vormen volgens de omroep de vele medewerkers die uit Parijse buitenwijken komen. Bij ruim zestig van hen zou de vergunning zijn ingetrokken omdat er zorgen waren dat zij mogelijk zouden radicaliseren.

    De Franse minister van Buitenlandse Zaken Ayrault maant echter aan tot omzichtigheid: "Het is te vroeg voor hypotheses."

    26 Reporters op de Franse luchthaven Charles de Gaulle vandaag. © REUTERS
  31. Piloten niet afgemeld

    De piloten van het verdwenen passagiersvliegtuig van EgyptAir hebben zich niet zoals gebruikelijk afgemeld bij de Griekse verkeersleiding toen ze het Griekse luchtruim verlieten. Dat heeft het hoofd van de Griekse burgerluchtvaartdienst voor de Griekse nieuwszender Skai gezegd.

    Toen ze over over het eiland Kea bij Athene vlogen, hebben ze zich normaal gemeld en niets gezegd over problemen, zei Konstantinos Lintzarakis. Het toestel vervolgde zijn vlucht naar Egypte, maar toen ze ten zuiden van het Griekse eiland Karpathos en ten zuidoosten van Kreta het Griekse luchtruim verlieten, meldden de piloten zich niet af.

    Vervolgens verdween het toestel van de radar. De Griekse verkeersleiders namen daarop contact op met de Griekse militaire luchtverkeersleiding, om dubbel te checken waar het vliegtuig was gebleven. Toen ook de militairen niets meer op hun radar konden vinden werden de Egyptische autoriteiten gewaarschuwd.

  32. Zoekactie uitgebreid

    Er is nog steeds geen officiële bevestiging dat vlucht MS804 is gecrasht. Maar 'off the record' valt zowel bij Griekse als Egyptische luchtvaartambtenaren te horen dat het toestel in zee zou zijn gevallen.

    "De theorie dat het vliegtuig neerstortte is na de eerste zoektocht, en nadat het toestel niet op nabijgelegen luchthavens landde, bevestigd", zegt een anonieme bron tegenover The Guardian.

    Over de oorzaak is nog steeds niets bekend. Daardoor zijn alle scenario's - van een technisch defect over een terreurdaad tot andere oorzaken - nog mogelijk. Wel zouden de weersomstandigheden normaal zijn geweest, melden verschillende bronnen.

    Egypte, Griekenland en Frankrijk zijn bezig aan een gezamenlijke zoekactie. Die werd zopas versterkt door 8 koopvaardijschepen.

  33. De Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Marc Ayrault heeft met zijn Egyptische ambtsgenoot Sameh Shoukry gebeld. Volgens de Franse ambassade in Caïro heeft hij daarin de Franse solidariteit met Egypte uitgedrukt "in deze vreselijke beproeving".

    26 Jean-Marc Ayrault. © AP
  34. Statement van Airbus

    Vliegtuigbouwer Airbus stuurde een statement uit na het verdwijnen van het toestel. Dit is de integrale versie:

    "Airbus bevestigt dat vannacht omstreeks 02u30 (lokale Egyptische tijd) een A320 van Egyptair boven de Middellandse Zee vermist raakte. Het vliegtuig voerde een lijnvlucht (MS 804) uit van Parijs naar Cairo.

    Het betrokken toestel met kenteken SU-GCC was MSN (Manufacturer Serial Number - serienummer) 2088. Dit toestel werd rechtstreeks van de productielijn aan Egyptair geleverd in november 2003. Het vliegtuig had in totaal ca. 48.000 vluchturen op de teller en werd aangedreven door IAE-motoren. Op dit ogenblik is geen andere informatie beschikbaar.

    Onze gedachten gaan naar alle betrokkenen.

    Zoals voorzien in ICAO-bijlage 13, zal Airbus alle technische bijstand leveren aan het Frans luchtvaartagentschap BEA en aan de instanties die met het onderzoek belast worden.

    De eerste A320 werd in gebruik genomen in maart 1988. Eind april 2016 waren er wereldwijd meer dan 6700 toestellen van de A320-reeks in gebruik. Tot op de dag van vandaag accumuleerde deze vloot bijna 180 miljoen vluchturen tijdens meer dan 98 miljoen vluchten.

    Zodra meer details bevestigd zijn en door de autoriteiten worden vrijgegeven, zal Airbus meer feitelijke informatie beschikbaar stellen."

  35. Crisisstaf

    De Franse regering heeft na de verdwijning van het passagiersvliegtuig van EgyptAir een crisisstaf opgericht. Op het ministerie van Buitenlandse Zaken in Parijs en de ambassade in Caïro zijn teams samengesteld om alle informatie over de verdwijning te verzamelen, zegt minister van Buitenlandse Zaken Jean-Marc Ayrault.

    President François Hollande heeft met zijn Egyptische ambtgenoot Abdel-Fattah el-Sisi gebeld. Ze hebben besloten tot nauwe samenwerking om de omstandigheden rond de verdwijning van het toestel zo snel mogelijk op te helderen.

  36. De vlucht van MS804

    Deze infografiek toont de vlucht van de Airbus 320, en de locatie waar er laatst contact was met het toestel.

    26 © null
  37. Belg is een man

    De Belgische passagier aan boord van het toestel is een man, maar verdere details zijn nog niet bekend. Dat maakte minister van Buitenlandse Zaken Reynders zopas bekend.

  38. Veiligheidsmensen aan boord

    Onder de 10 crewleden van vlucht MS804 bevonden zich drie securitymensen. Maar vreemd is dat niet, zegt Frans minister van Transport Alain Vidalies. "Dat is de gebruikelijke praktijk", geeft hij mee.

    De crew van de verdwenen vlucht bestaat uit de 3 securitymensen, een piloot en een copiloot, en vijf leden van de cabin crew.

    26 Alain Vidalies. © AFP
  39. Om 13.30u persconferentie

    Deze middag om 13.30u komt er een persconferentie over de stand van zaken omtrent het verdwenen vliegtuig. Dat maakte het Egyptisch ministerie van Luchtvaart bekend.

  40. Het vliegtuig is nu zo'n zeven uur verdwenen. In een mededeling laten de Egyptische luchtvaartautoriteiten echter weten dat het nog te vroeg is om over een crash te spreken.

  41. Zoekoperatie in beeld

    Uit verschillende landen worden schepen en vliegtuigen naar het vermoedelijke verdwijningsgebied gestuurd. Hier kan u zien hoe de reddingsoperaties op zee verlopen.

  42. Frans noodnummer

    Het Frans ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een noodnummer opgezet waar mensen terechtkunnen die zich zorgen maken om familie of vrienden die aan boord van MS804 waren: 01/43.17.55.95.

    Ook Frankrijk stuurt schepen en vliegtuigen om te helpen in de zoektocht naar de verdwenen vlucht.

    26 Een familielid van een van de inzittenden van de verdwenen vlucht wordt opgevangen op de Charles de Gaulle-luchthaven. © AP
  43. Egyptisch premier Sherif Ismail is aanwezig op de luchthaven van Caïro. Ismail, ingenieur van opleiding, kreeg op de luchthaven een uitgebreide briefing over de situatie. Ook de Egyptische minister van burgerluchtvaart is ter plekke.

  44. "Geen noodsignaal ontvangen"

    Verwarring over het noodsignaal van MS804 dat om 4.26u door een Egyptische legereenheid zou zijn opgepikt. Eerder deze ochtend werd gemeld dat het om een automatisch verstuurd signaal zou gaan.

    Het Egyptische leger zelf ontkent echter deze eerdere berichten over een ontvangen signaal.

    26 Een toestel van EgyptAir op de luchthaven van Caïro in maart van dit jaar. © EPA
  45. Belgische inzittende bevestigd

    Het Belgisch ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het eerdere bericht van EgyptAir bevestigd: een van de inzittenden in het toestel is een Belg. "We proberen meer details te krijgen", zegt minister Reynders tegenover Radio 1. "We wachten op meer informatie, in de eerste plaats vanwege EgyptAir. Ook over de omstandigheden hebben we nog niet meer details."

    26 Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR). © BELGA
  46. Incidenten met EgyptAir

    EgyptAir heet dezer dagen een vrij betrouwbare maatschappij te zijn. Ze maakt deel uit van de Star Alliance, de groep rond Lufthansa met onder meer ook Brussels Airlines.

    In de jaren 70 en 80 had EgyptAir met verschillende crashes en kapingen af te rekenen. Recenter, in 2002, stortte een Boeing 737 van de maatschappij neer op de luchthaven van Tunis, met 15 doden tot gevolg. In 1999 stortte een Boeing 767 met 217 passagiers aan boord neer in de Atlantische Oceaan.

    En in maart van dit jaar werd een binnenlandse vlucht van de maatschappij nog gekaapt. Toen waren er geen terroristische motieven in het spel: het ging om een liefdesaffaire.

  47. "Toestel neergestort"

    De Egyptische luchtvaartautoriteiten spreken voor het eerst van een crash.

  48. Toch noodsignaal

    Volgens een official van het Egyptische luchtvaartministerie zou er dan toch een noodsignaal van het vliegtuig zijn opgepikt, door een Egyptische legereenheid. Dat zou gebeurd zijn om 4.26u, dus zo'n twee uur nadat het vliegtuig van de radar verdween. Mogelijk kwam het signaal van een noodzender of een baken.

    "Op het moment dat het vliegtuig verdween, bevond het zich op kruissnelheid", vertelt een luchtvaartexpert aan CNN. "Dat is een zeer veilige fase in de vlucht, dus dit is erg onheilspellend."

    26 In dit gebouw op de luchthaven van Caïro worden verwanten van de inzittenden opgevangen. © AP
  49. Pas nagekeken

    Het toestel onderging gisteren, voor het naar Parijs vertrok, nog een routineonderzoek in Caïro. Dat meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN.

  50. Spoedzitting Frankrijk

    Het Franse kabinet komt zo meteen in spoedzitting bijeen. De Franse president François Hollande heeft zijn Egyptische collega Abdul Fatah al-Sisi gebeld. Frankrijk wil nauw met Egypte samenwerken om te achterhalen wat er is gebeurd.

  51. "Niks uitsluiten"

    Over vlucht MS804 kan momenteel 'niks worden uitgesloten'. Dat zegt Frans premier Manuel Valls in een eerste reactie op de verdwenen vlucht.

    Een lid van de vooraanstaande Franse onderzoeksinstantie VAE liet zich ook al uit over de situatie. Hij zegt dat 'een aanslag zeker niet uitgesloten kan worden.'

    26 Manuel Valls. © AFP
  52. 280km van Egyptisch luchtruim

    Volgens nieuwe info van EgyptAir verdween het toestel op zo'n 280 km van de Egyptische kustlijn, boven de Middellandse Zee. Eerder werd het vliegtuig veel dichter bij de Egyptische kust gesignaleerd, maar dat klopt dus niet.

  53. EgyptAir stelde de tijd bij waarop contact met het vliegtuig verloren werd. Het was 2.30u plaatselijke tijd, en niet 2.45u zoals eerder gemeld, luidt het.

  54. De lijst van nationaliteiten volgens EgyptAir:

    30 Egyptenaars
    15 Fransen
    2 Iraki's
    1 Brit
    1 Belg
    1 Soedanees
    1 Tsjadiër
    1 Portugees
    1 Algerijn

  55. Belg aan boord?

    Volgens EgyptAir bevindt er zich één Belg aan boord van het toestel, maar dat werd nog niet bevestigd door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het ministerie vraagt de passagierslijst op, meldt VTM.

  56. Familieleden opgevangen

    In de luchthaven van Caïro worden familieleden van de inzittenden opgevangen, en zijn teams van hulpverleners ter plaatse. De terminal 3 is er afgesloten - behalve voor passagiers. Het andere luchtverkeer verloopt normaal.

    26 De EgyptAir-balie in Parijs. © REUTERS
  57. Zo'n tien minuten voor het toestel van de radar verdween, was er een laatste keer contact tussen het vliegtuig en de verkeersleiding.

  58. Griekse hulp in zoektocht

    Griekenland heeft een fregat en twee militaire vliegtuigen uitgestuurd in de Middellandse Zee om het vermiste toestel te lokaliseren. Het land houdt bovendien helikopters gereed op het eiland Karpathos voor een eventuele reddingsoperatie.

    26 Politie in de Parijse luchthaven Charles De Gaulle deze ochtend. © REUTERS
  59. De piloot van het toestel, dat uit 2003 dateert, heeft 6.275 vlieguren op de teller, waarvan 2.101 uren met een Airbus 320. De copilooot kan op 2.766 vlieguren bogen. Dat meldt luchtvaartmaatschappij EgyptAir op Twitter.

    Het toestel was bezig aan zijn vijfde vlucht van de dag. Eerder vloog het al naar Asmara, Eritrea en Carthage (Tunesië).

  60. Omstandigheden crash

    Er was geen sprake van storm, de lucht was helder, zo melden weerbureaus. Reddingsteams zijn onderweg naar het gebied in de Middellandse Zee om het vliegtuig te zoeken. De mogelijkheid van een terroristische daad wordt niet uitgesloten, maar volgens El-Deen is het nog te vroeg om daarover te speculeren.

    Vorig jaar oktober verongelukte een Russisch toestel 23 minuten na vertrek van de Egyptische luchthaven van Sharm el Sheikh. Alle 224 mensen aan boord kwamen daarbij om, voornamelijk Russen. In februari 2016 maakten onderzoekers bekend dat een bom aan boord van het toestel de oorzaak was van de crash.

  61. Plaats van verdwijning

    De gespecialiseerde website Flightradar24 tweette de laatst ontvangen positie van MS804 op een overlay van het Egyptische luchtruim.

    26 © null
  62. Geen noodsignaal

    Volgens het hoofd van de Egyptische luchtvaartautoriteit verloren de luchtverkeersleiders plots het contact met de piloten. 'Er was geen hulproep of sprake van een snelle daling. Ze zijn gewoon verdwenen', aldus Ehab Mohy el-Deen tegen The New York Times. Op CNN liet de topman van EgyptAir weten dat er inderdaad geen noodoproep is geweest.

  63. Verdwenen om 2.45 uur

    Vlucht MS804 verdween omstreeks 2.45 uur van de radar, zo'n tien minuten nadat ze het Egyptische luchtruim binnenvloog. De Airbus A320 vloog op dat ogenblik op elf kilometer hoogte boven de Middellandse Zee. Het toestel had 69 mensen aan boord, onder wie tien crewleden.

    De oorzaak is nog onduidelijk.

    Het toestel was 23.09 uur vertrokken vanaf vliegveld Charles de Gaulle in Parijs en vloog na ruim drie uur het luchtruim van Egypte binnnen. Het vliegtuig vloog toen op een hoogte van 11.280 meter.

cult

zine