buitenland

Piloten slaan alarm: Ryanair vliegt met te weinig brandstof

2 Ryanair, van CEO Michael O'Leary, zit opnieuw in zwaar weer. Piloten die problemen aankaarten zouden bovendien gestraft worden. Een voormalige gezagvoerder heeft het over 'een regime van onderdrukking, een dictatuur'. © AFP

Piloten van Ryanair hebben op de Nederlandse televisie wantoestanden bij het bedrijf aangeklaagd. Ze moeten vliegen met minder brandstof dan ze zouden willen, ten nadele van de veiligheid. De lagekostenmaatschappij komt voor de zoveelste keer in opspraak.

 
Als het waar is wat zij zeggen, is het wachten op een eerste ongeluk
Nico Voorbach, voorzitter European Cockpit Association
2 © EPA

In het KRO-programma Reporter deden vier piloten van Ryanair anoniem hun verhaal. "Er wordt druk uitgeoefend op piloten om zo min mogelijk brandstof te tanken om zo geld te besparen voor het bedrijf", zegt een van de piloten. "We zoeken altijd de randen op, ook de randen van de regelgeving", beweert een piloot. "Beïnvloedt dat de veiligheid? Ja, dat doet het", vult een collega aan. "Ik hoop dat er geen crash nodig is om iedereen wakker te schudden."

Het is niet de eerste keer dat Ryanair het nieuws haalt met brandstofproblemen. Enkele maanden geleden moesten op één avond drie toestellen van Ryanair met een noodoproep landen in het Spaanse Valencia vanwege een tekort aan brandstof. De directie van Ryanair beweerde dat alle procedures correct waren gevolgd, maar een Spaanse verkeersleider liet weten dat het wel degelijk om een 'noodprocedure' ging. Uit een reconstructie van die avond blijkt dat de lagekostenmaatschappij die avond op een haar na aan een catastrofe is ontsnapt.

Noodweer
Nico Voorbach, voorzitter van de European Cockpit Association (ECA), maakt zich zorgen over het beleid van Ryanair. "Als het waar is wat zij zeggen, is het wachten op een eerste ongeluk", zegt hij. "Het probleem is dat we ons momenteel alleen maar kunnen baseren op geruchten. Iedereen praat over het branstoffenbeleid van Ryanair, maar er zijn geen bewijzen. Er moet een grondig onderzoek komen."

Ook Eddy Van de Voorde, luchtvaarteconoom aan de Universiteit Antwerpen, wil een doorlichting. "Het is geen geheim dat Ryanair tot het uiterste gaat om kosten te besparen. Normaal beslissen de piloten zelf hoeveel brandstof ze meenemen. Ze doen dit onder meer op basis van de afstand, het weer en de lading. Ryanair verplicht hen om met het minimum te vliegen, maar bij noodweer bijvoorbeeld kan dat tot problemen leiden. Dat is ook wat er in Valencia is gebeurd. Eigenlijk kan dat niet. Er zijn minimumvoorwaarden en er moet onderzocht worden of Ryanair die heeft gerespecteerd."

Volgens Van de Voorde is de kans reëel dat andere luchtvaartmaatschappijen het voorbeeld van Ryanair gaan volgen. "Dat lijkt me zelfs logisch. Andere maatschappijen breken zich al jaren het hoofd over hoe het komt dat Ryanair zo goedkoop zijn tickets kan aanbieden. Ook zij proberen op alle mogelijke manieren de kosten te drukken."

Een piloot bij een commerciële luchtvaartmaatschappij beaamt. "Zo weinig mogelijk brandstof aan boord: dat is zowat bij iedereen het beleid. Dat is ook niet meer dan normaal. Elke kilo die je versleept, zorgt voor een hoger verbruik. Alleen mogen wij zelf bepalen hoeveel brandstof we meenemen. Het vliegtuig is altijd de verantwoordelijkheid van de boordcommandant, dus die zal nooit onnodige risico's nemen."

Angstcultuur
Bij Ryanair gaat het er evenwel anders aan toe. "Daar delen ze de piloten in per categorie", gaat de piloot verder. "Groen voor wie het minimum aan brandstof respecteert, oranje en zelfs rood voor wie te veel kerosine tankt. Wie een rood label krijgt, mag een brief in de bus verwachten met een waarschuwing. Het merendeel van de piloten bij Ryanair is bovendien free-lancer. Werkzekerheid hebben ze niet, dus die kijken wel uit na zo'n aanmaning."

Volgens de piloten in de Nederlandse reportage heerst er bij de Ierse maatschappij een diepgewortelde angstcultuur. "Wanneer piloten hun zorgen uiten, worden ze gestraft", vertellen ze. Zo zouden kritische piloten als vergelding zijn overgeplaatst naar een basis ver van huis. "Een regime van onderdrukking, een dictatuur", zo beschrijft een voormalig gezagvoerder het beleid bij Ryanair.

"Mochten alle luchtvaartmaatschappijen hetzelfde beleid voeren als Ryanair, dan volgen er gegarandeerd ongelukken", zegt de Belgische piloot. "Als vliegtuigen nu onverwacht door noodweer moeten uitwijken naar een luchthaven, dan kunnen de vliegtuigen van Ryanair gerust als eerste landen omdat ze bijna zonder brandstof zitten. De andere toestellen hebben namelijk wat reserve. Maar wat als iedereen met het absolute minimum opstijgt?"

Bij Ryanair was vrijdag niemand beschikbaar voor commentaar.


KRO-Reporter: Mayday, mayday
Get Adobe Flash Player
Als het niet mogelijk is Flash te installeren kunt u de video bekijken via deze link.

nieuws

cult

zine