Cartografie

Nieuw 'vereenvoudigd' metroplan van Parijs maakt het leven simpeler

Nieuwe versie van het metronetwerk zorgt voor 50 procent tijdswinst

1 © kos

Max Roberts, docent psychologie aan de universiteit van Essex, stak het metroplan van Parijs in een nieuw jasje. Van de oorspronkelijke wirwar aan metrolijnen en haltes ging hij naar een sobere cirkelvormige structuur. Ook al doet die vorm de werkelijkheid soms een beetje geweld aan, hij zorgt er wel voor dat reizigers hun traject voortaan in de helft van de tijd afleggen.

De meeste kaarten die het openbaar vervoersnetwerk van een stad in beeld brengen, volgen daarbij de stedelijke geografie op de voet. Zulke plannen zijn wel waarheidsgetrouw, maar vaak inefficiënt. Het is precies op die inefficiëntie dat de nieuwe metrokaart van Max Roberts wil inspelen. In Roberts versie kunnen reizigers in één oogopslag de efficiëntste route kiezen.

De productie van zo'n ontwerp was geen sinecure: het Parijse metronetwerk is namelijk een van de grootste en meest onoverzichtelijke ter wereld. Voor Roberts aan zijn ontwerp begon, bestudeerde hij dan ook grondig de archieven van de RATP en verdiepte hij zich in de plannen van Lagoutte uit de jaren 30 en 50.

Nieuw perspectief

Share

'De bedoeling is niet de afstand tussen de verschillende haltes exact weer te geven, maar wel de verbindingen beter te visualiseren'

Na een grondige studie van de zigzagpatronen op die versies, besloot Roberts zijn plan een cyclische structuur mee te geven. Dankzij het wegwerken van overbodige tussenstops en binnenwegen, kunnen reizigers er snel de meest efficiënte route uitpikken, die misschien niet de korste is, maar wel de snelste.

Volgens Roberts hoeft een metroplan zich dan ook niet noodzakelijk aan de stedelijke geografie te houden. Het doel van zo'n kaart is immers niet om de afstand tussen de metrohaltes exact weer te geven, maar wel om de verbindingsmogelijkheden tussen beide beter te visualiseren, zodat reizigers voor de beste optie kunnen gaan. Ook al betekent dat in de praktijk vaak iets meer kilometers afleggen.

nieuws

cult

zine