Luchtvaart

Vliegtuigmonteur kaapt in Seattle leeg vliegtuig en crasht na meerdere stunts

1 Het vliegverkeer werd enige tijd stilgelegd na het incident. © AP

Op het vliegveld van de Amerikaanse stad Seattle is een luchtvaartmedewerker er vandoor gegaan met een leeg passagiersvliegtuig en is daar niet veel later mee gecrasht op een eiland. Volgens de politie van Tacoma is de dader een vliegtuigmonteur en voerde hij diverse stunts uit in de lucht. De politie gaat uit van zelfmoord.

Het toestel werd achterna gezeten door twee jachtvliegtuigen die volgens de politie geen rol speelden bij de crash. "De piloten hebben er voor gezorgd dat het gestolen vliegtuig uit de buurt bleef van gevaarlijke plaatsen", zegt de politie van Pierce County waar Tacoma onder valt. “Het was ongelofelijk”, aldus een getuige bij The Seattle Times. “Als iets uit een film. Na de crash bleef de rook lange tijd hangen.”

Lees ook: Hoe is het mogelijk dat vliegtuig kon gekaapt worden? "Écht wel een wilde actie"

Het toestel is een Bombardier Q400 van Horizon Air, een dochteronderneming van Alaska Airlines, met een capaciteit van zo'n zeventig passagiers.

Op Twitter zijn audiofragmenten te horen van de mannelijke piloot en de verkeerstoren. Uit dat gesprek blijkt dat de man zijn vliegervaring heeft opgedaan via de computer en hij maakt een verwarde en desperate indruk. De verkeersleider probeert de man te helpen met het landen, maar dat lukt niet. Uiteindelijk crasht hij op Ketron Island, waar het vliegtuig een stuk bos in vlammen zet.

De politie sluit uit dat het om een terreurdaad gaat. "Het is een 29-jarige man uit Pierce County die zelfmoord heeft gepleegd." Het vliegverkeer is enige tijd stilgelegd. Inmiddels is de luchthaven weer normaal in bedrijf. Vooralsnog raakte op de grond niemand gewond.

Transcriptie

Het personeelslid van de luchtverkeersleiding blijft de hele tijd kalm en noemt de man in het vliegtuig Rich en Richard. Aanvankelijk gaat het over de brandstof in het toestel. De ‘piloot’ vertelt dat hij kerosine in het vliegtuig deed “om de Olympische Spelen te gaan bekijken”. Even later begint hij zich zorgen te maken over het brandstofniveau. “Ik heb nog maar 2.100 (pond, red.). Ik ben begonnen op 30 of zo. Ik weet niet hoeveel zo’n toestel verbrandt tijdens het opstijgen, maar het gaat flink wat sneller dan ik dacht.”

Daarop probeert de persoon van de luchtverkeersleiding (ATC) de man ervan te overtuigen om het toestel weer aan de grond te zetten. “Er is over ongeveer anderhalve kilometer een landingsbaan aan je rechterkant”, klinkt het. “Dat is McChord (een militaire luchthaven, red.).”

De mecanicien ziet dat echter niet zitten. “Oh man”, antwoordt hij meteen. “Die kerels gaan me ervan langs geven als ik daar probeer te landen. Ik vrees dat ik daar misschien ook wel iets kapot zal maken. En dat wil ik niet. Ze hebben waarschijnlijk ook luchtafweer.”

Waarop ATC hem probeert te overtuigen dat dit niet het geval is. “Dat hebben ze niet, we proberen gewoon een plek te vinden waar je veilig kan landen”, klinkt het antwoord.

Maar Rich is daar nog niet klaar voor, zoals hij zelf zegt. “Ik ben nog niet klaar om het toestel aan de grond te zetten. Maar jeetje, ik moet stoppen met naar de brandstofmeter te kijken want die gaat heel snel naar beneden.”

Waarop de luchtverkeersleiding nog een keer probeert: “Kan je naar links draaien, we zullen je begeleiden bij het landen, alsjeblieft”, klinkt het.

Levenslang

“Ik krijg waarschijnlijk levenslang, huh?”, is het antwoord. “Ik hoop het voor iemand als ik.”

“Oh Richard”, zegt ATC. “We gaan daar niet aan denken en ons daar geen zorgen om maken. Maar kan je nu naar links beginnen te draaien, alsjeblieft?” 

Even later in het gesprek vertelt de mecanicien iets meer over zichzelf: “Er zijn flink wat mensen die om me geven. Ze gaan teleurgesteld zijn dat ik dit gedaan heb. Ik wil me bij elk van hen verontschuldigen. Ik ben een gebroken man, met een paar vijzen los, denk ik. Ik heb het nooit echt geweten. Tot nu.”

Laatste deel van het gesprek

Mogelijks het laatste deel van het gesprek tussen de mecanicien en de luchtverkeersleiding net voor de crash werd geregistreerd door luchtvaartjournalist Jon Ostrower op 20.47 uur (5.47 uur onze tijd). Hij postte het op zijn Air Currentwebsite.

“Ik heb het gevoel dat een van mijn motoren uitvalt of zo”, klinkt het.

“Oké Rich”, is het kalme antwoord van ATC. “Probeer het vliegtuig boven het water te houden als je kan. Hou het toestel mooi laag.”

Volgens getuige Bryan Sichley op de grond zag hij een vliegtuig met de neus naar beneden neerstorten. Het toestel werd gevolgd door twee F15’s. De Federal Aviation Administration meldde om 21.30 uur plaatselijke tijd dat het toestel neergestort was.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij de Zelfmoordlijn op het gratis nummer 1813 en op de site www.zelfmoord1813.be.

cult

zine