Mobiliteit

Londense burgemeester wil totaalverbod op diesel- en benzinewagens

2 © Thinkstock

De Londense burgemeester Sadiq Khan heeft vandaag zijn transportstrategie voor de Britse hoofdstad voorgesteld. Het plan bevat enkele radicale maatregelen om het verkeer en de luchtvervuiling aan te pakken.

2 De Londense burgemeester Sadiq Khan. © AFP

Als het van Khan afhangt, rijden er vanaf 2050 geen voertuigen op diesel of benzine meer rond in Londen. Tegen 2025 moet het centrum van de stad al een 'zero-emissiezone' zijn. Tegen 2033 moeten ook alle taxi's en private huurauto's uitstootvrij zijn. Voor de bussen is dat 2037 en voor alle nieuwe voertuigen 2040. In 2050 moet het volledige transportnetwerk in Londen uitstootvrij zijn.

Khan wil ook inzetten op meer verkeersveiligheid en Londenaars aansporen om zich zoveel mogelijk te voet, met de fiets of het openbaar vervoer te verplaatsen. "Londen heeft rustige, veilige en toegankelijke straten nodig die niet gedomineerd worden door luidruchtig gemotoriseerd verkeer en die aangenaam zijn om in te wandelen, fietsen en leven", klinkt het 
in het document

Een radicale omslag is nodig volgens Khan, want de bevolking in Londen zal de komende 25 jaar sterk toenemen. Volgens schattingen zullen er binnen een kwarteeuw 10,5 miljoen mensen wonen, tegenover 8,7 miljoen nu. Tegen 2041 moet 80 procent van alle verplaatsingen in Londen te voet, met de fiets of via het openbaar vervoer gebeuren. 

Gemengde reacties

Om mensen uit hun auto te jagen, wil Khan meer fietspaden aanleggen en het aantal autovrije zones drastisch uitbreiden. Ook zullen vervuilende voertuigen een hogere taks moeten betalen. Khan oppert ook om niet langer parkeerplaatsen te voorzien bij nieuwbouwprojecten en om bedrijven extra te laten betalen als ze parkings voorzien voor hun werknemers.

De reacties op het gewaagde plan van Khan zijn gemengd. Tompion Platt, het hoofd van liefdadigheidsorganisatie Living Streets, is enthousiast. "Het is fantastisch om te zien dat de burgemeester een doel heeft gesteld om onze afhankelijkheid van de auto te verminderen", zegt hij aan de BBC. "Het autogebruik terugdringen en meer Londenaars de mogelijkheid bieden om hun dagelijkse reisweg te voet af te leggen, zal de gezondheid en het geluk van iedereen die woont en werkt in de stad verbeteren."

Criciti zeggen dan weer dat het plan van Khan niets doet om de dichtgeslibde straten meteen aan te pakken.

De inwoners van Londen hebben nog tot 2 oktober de tijd om hun suggesties of bedenkingen door te geven.