IKEA

IKEA opnieuw in de fout met catalogus zonder vrouwen

- Lisa van der Velden - Bron: De Volkskrant
3 Pagina uit de betreffende brochure. © Ikea

IKEA gaat (wederom) door het stof omdat het bedrijf zijn normaal zo diverse catalogus heeft aangepast om het behoudender landen naar de zin te maken. In een speciale meubelbrochure, gericht op de ultra-orthodoxe Joodse gemeenschap in Israël, staan vaders met zwarte pijpenkrullen en jongetjes met keppeltjes afgebeeld, maar is op miraculeuze wijze geen vrouw of meisje te bekennen.

Eerder bleken vrouwen ook al uit de catalogus van Saoedi-Arabië gefotoshopt en werd een artikel over een lesbisch stel uit het Russische blad geweerd. Net als toen biedt de Zweedse meubelgigant nu weer uitvoerig zijn excuses aan.

"We willen verschillende mensen tonen, ongeacht leeftijd, geslacht of seksuele geaardheid. Ons blad weerspiegelt de waarden van het bedrijf, met inbegrip van gelijke rechten en kansen voor iedereen. Wij streven ernaar te spreken over mensen met verschillende levensstijlen, waarden, tradities, gewoontes en belangen."

In 2015 was de Zweedse meubelgigant nog glashelder over de normen en waarden van het doorgaans zo idealistische bedrijf. Toen deze waarden in het geding kwamen in Rusland, waar onderdelen van het blad strijdig waren met een wet tegen 'homopropaganda', besloot het bedrijf zijn publicaties in dat land te stoppen.

IKEA had deze omstreden Russische wet, die het 'promoten' van homoseksualiteit onder minderjarigen verbiedt, kunnen omzeilen door een leeftijdsgrens in te stellen, maar koos daar niet voor. Volgens het bedrijf was het blad juist bedoeld voor alle leeftijden: "Onze lezers moeten vrij zijn om te bepalen welke publicaties voor hen interessant of nuttig kunnen zijn". 

Niet in lijn 

Des te pijnlijker is het dat het twee jaar later opnieuw misgaat, geeft IKEA nu toe. "Deze lokale uiting van IKEA Israël is niet in lijn met ons gedachtegoed", zegt een voorlichter die namens alle franchises het woord voert.

3 Een Ikea ten noorden van Tel Aviv. © AFP

De manager van IKEA Israël geeft in een verklaring toe dat de brochure geen vrouwen heeft omdat de 'commerciële boodschappen' op de ultraorthodoxe Haredi-gemeenschap zijn gericht en dat dit nooit had mogen gebeuren. "Wij realiseren ons dat we hiermee mensen voor het hoofd stoten en dit niet in lijn is met de waarden die IKEA wereldwijd vertegenwoordigt. We bieden daarvoor onze oprechte verontschuldigen aan."

De hand van Hillary 

Ultra-orthodoxe Haredi-publicaties worden vaker bekritiseerd omdat ze geen vrouwen afbeelden, en dan vooral geen gezichten. In augustus raakte de Charedische krant Yated Ne'eman in opspraak omdat zij voor het eerst een foto van een vrouw plaatste, namelijk Hillary Clinton. Door de hoek van waaruit de foto was genomen werd echter alleen haar zwaaiende hand getoond, en bleef haar gezicht strategisch verborgen achter het spreekgestoelte. Of dit nu voor- of achteruitgang is, blijft de vraag: daarvoor werden artikelen over de vrouwelijke presidentskandidaat geregeld vergezeld door een foto van echtgenoot Bill.

Om zich geen vierde keer aan de zelfde steen te stoten wil IKEA nauwer gaan samenwerken met lokale franchises én nooit meer voor religie of politiek zwichten door bladen van mensen met een bepaalde sekse of geaardheid te ontdoen. En nu echt.

3 © Ikea