buitenland

CEO Volkswagen: "Auto van de toekomst is elektrisch"

1 Volkswagen-CEO Matthias Müller © ap

"De auto van de toekomst zal elektrisch aangedreven worden en binnen enkele jaren zelf rijden." Dat heeft Matthias Müller, topman van het door het milieuschandaal met de sjoemelsoftware geplaagde Duitse autoconcern Volkswagen (VW) vandaag gezegd bij de presentatie van het jaarrapport van de groep. De elektrische SUV die luxedochter Audi vanaf 2018 in Brussel gaat bouwen, wordt daarbij een van de belangrijke mijlpalen voor de groep, zo luidt het.

Volgens Müller staat de autoindustrie voor een grote innovatieve verandering. "De auto van de toekomst wordt efficiënter, intelligenter, comfortabeler en veiliger dan ooit tevoren", aldus de topman. Müller meent dat die transitie voor de autoconstructeurs een "race tegen de klok" tot gevolg zal hebben. Volkswagen vertrekt daarbij vanuit een goede startpositie, klinkt het.

Wat elektromobiliteit betreft heeft Volkswagen volgens haar topman de voorbije jaren vele miljarden euro's geïnvesteerd. De groep heeft in haar portfolio negen elektrische wagens en plug-in hybrides. Tegen 2020 moeten daar meer dan twintig extra nieuwe modellen bijkomen.

"Modellen zoals de Mission E van Porsche en een elektrisch vlaggenschip van kernmerk Volkswagen zullen de belangrijkste mijlpalen op dit pad zijn", aldus Müller. "En dat geldt ook voor het e-tron quattro concept, Audi's elektrische SUV met een autonomie van 500 kilometer die vanaf 2018 in Brussel van de band zal rollen en waarvoor een separate batterijproductie opgericht wordt."

Het merk Volkswagen werkt aan een architectuur specifiek voor elektrische voertuigen in de vorm van zijn 'Modular Electrification Toolkit' (MEB). Die MEB moet volledig nieuwe voertuigconcepten mogelijke maken met reikwijdtes van meer dan 500 kilometer. De eerste voertuigen op die basis worden verwacht tegen het einde van dit decennium.

VW-topman Müller wees donderdag wel nog op het probleem van het ontbreken van infrastructuur. "Om elektromobiliteit sneller te laten vooruitgaan, is toereikende laadinfrastructuur nodig, in het bijzonder snelle laadstations langs de snelwegen", aldus Müller, volgens wie klanten elektrische mobiliteit alleen zullen aanvaarden als die geschikt is voor dagelijks gebruik.

nieuws

cult

zine