Binnenland

Albert Heijn haalt 'discriminerende' klantprofielen offline

1 Alle klantenprofielen van Albert Heijn op een rij. © AD

Klantprofielen die nieuwe medewerkers van Albert Heijn moeten leren als ze bij de supermarkt willen werken, leiden tot ophef. De cursus is inmiddels offline gehaald.

De witte, blanke man met bril is voor Albert Heijn een 'Premium' klant, maar de getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas krijgt de stempel 'City Budget'. "Bijna discriminerend", vindt een van de medewerkers die er mee naar buiten komt.

De 'premium'-klant, zo leren nieuwe medewerkers, heeft een bovengemiddeld inkomen en laat het geld goed rollen in de supermarkt, vooral doordeweeks tussen vier en zes uur in de namiddag. De 'budget'-klant daarentegen, koopt juist bijna geen verse kaas of groenten en fruit, maar vooral brood en diepvriesproducten. 

Etnisch profileren

Tot zover twee omschrijvingen van klanten, want waar de interne ophef vooral over ontstaat is de afbeeldingen die bij de twee types klanten wordt gezet. De beste klant wordt afgebeeld als een blanke man met een bril. De budget-klant als getinte vrouw met kind en een grote boodschappentas.

Share

'De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan'

Erik Lücker, woordvoerder van Albert Heijn

Voor sommige nieuwe medewerkers die de cursus onder ogen kregen onbegrijpelijk. "Ik vind het frappant dat Albert Heijn (jonge) medewerkers aanleert om mensen etnisch te profileren door een onderscheid te maken tussen de blanke premium-klant en de 'armere' getinte dame," schrijft een medewerkster die anoniem wil blijven.

Offline gehaald

De cursus, die zo'n twee jaar in de huidige opzet werd gebruikt, is inmiddels offline gehaald. "We vinden dit hoogst vervelend", zegt woordvoerder Erik Lücker. "De afbeeldingen zijn ongelukkig gekozen. Daar zit geen idee achter, maar nu mensen er aanstoot aan nemen, gaan we er eerst kritisch naar kijken hoe dit anders kan."

nieuws

cult

zine