Technologie

Advertentieblokker wint van uitgevers

1 Adblock Plus is legaal, aldus een Duitse rechter. © Screenshot

Iedereen heeft het recht om advertenties te blokkeren, dat heeft een Duitse rechter geoordeeld. Enkele Duitse mediabedrijven hadden een rechtszaak aangespannen tegen Adblock Plus, omdat het programma hen belangrijke reclame-inkomsten zou kosten.

Adblock Plus, een van de meestgebruikte programmaatjes om advertenties op websites en in video's te blokkeren, heeft een rechtszaak gewonnen die was aangespannen door de Duitse mediabedrijven RTL Interactive en Pro 7/Sat 1. Die willen niet dat de advertentieblokker van het bedrijf Eyeo op hun site wordt gebruikt omdat dat hen belangrijke inkomsten kost. Ze zijn het bovendien niet eens met het feit dat websites veel geld moeten betalen om op de witte lijst van Adblock Pro te komen, zodat de advertenties wél getoond worden.

De rechter in Munchen gaf de mediabedrijven echter geen gelijk en oordeelde dat Adblock legaal is. Iedereen heeft het recht om advertenties te blokkeren. Bovendien is Adblock, populair of niet, volgens de niet groot genoeg om een substantieel deel van de advertentie-inkomsten van de uitgever te verstikken, en is er geen sprake van marktdominantie.

Een grote verrassing is dat niet. Vorige maand gaf een rechter in Hamburg Eyeo ook al gelijk in een vergelijkbare zaak die was aangespannen door Zeit Online en Handelsblatt.

nieuws

cult

zine