Islamitische staat

"Het Sieg Heil van IS": Waarom jihadisten zo vaak met één vinger zwaaien

3 Abu Bakr al-Baghdadi met opgeheven vinger tijdens zijn speech in Mosul in 2014. ©EPA

Op foto's van de nieuwe Belgische IS-leider is te zien hoe Tarik Jadaoun zijn wijsvinger opsteekt. Ook andere jihadisten worden vaak gefotografeerd terwijl ze met één vinger zwaaien. Wat is het verhaal achter dat gebaar?

Een opgestoken wijsvinger is voor IS-strijders uitgegroeid tot het symbool van hun strijd en wordt door sommigen zelfs omschreven als "het jihadi-equivalent van een bendeteken". Het teken is echter veel ouder dan een cool handgebaartje dat werd verzonnen door IS-aanhangers. De opgestoken wijsvinger verwijst naar de tawhid, het geloof in de Ene God en een belangrijk onderdeel van de islam. De tawhid is de eerste helft van de shahada, een islamitische geloofsgetuigenis en een van de vijf zuilen van de islam. De shahada luidt als volgt: "Er is geen andere god dan Allah en Mohammed is zijn profeet." Het is ook die tekst die op de inmiddels beruchte zwarte IS-vlag staat.

Tarik Jadaoun, de "nieuwe Abaaoud", met opgestoken wijsvinger. ©rv

De opgestoken wijsvinger, die de Ene God symboliseert, werd al lang voor IS door moslims gebruikt in gebeden of religieuze vieringen. "De shahada is voor moslims wat de heilige drie-eenheid is voor christenen, maar is inmiddels gekaapt door IS." Dat zegt Veryan Khan, directeur van het TRAC, dat IS-propaganda monitort, in International Business Times. Het teken werd al heel vroeg in de opkomst van IS gebruikt. Zo stak IS-oprichter Abu Bakr al-Baghdadi zijn vinger op tijdens zijn eerste toespraak na de verovering van de Iraakse stad Mosoel in 2014.

Hitlergroet

Terwijl de opgestoken vinger voor de meeste moslims verwijst naar de shahada, heeft IS er nog een andere betekenis aan toegevoegd. Net als andere salafisten houdt IS aan de letterlijke, fundamentalistische interpretatie van de tawhid. Die impliceert dat alle andere interpretaties godslastering zijn, en dus vernietigd moeten worden. En dat is meteen ook het doel van IS: het uitroeien van al zijn tegenstanders, zowel in het Midden-Oosten als in het Westen. 

Wanneer IS-strijders dus poseren met opgeheven wijsvinger, herinneren ze aan hun voornemen om het Westen te vernietigen en bevestigen ze het idee van hun eigen dominatie. Khan vergelijkt het teken zelfs met de Hitlergroet. "Het herinnert aan de Sieg Heil wanneer je het kleine kinderen tegelijk ziet maken."

IS-strijders tijdens een optocht in Raqqa. ©AP

nieuws

zine