Woensdag 20/01/2021

Aangeboden door ING

Wat is dit?

'Aangeboden door ING ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

The future is female: steeds meer vrouwen op het podium

Rock is een puur mannelijke aangelegenheid. En daar komt meteen de eerste oorvijg van de dag. Dat is natuurlijk lang niet zo – wij kunnen voor de vuist weg makkelijk twintig vrouwelijke artiesten opsommen die zich de afgelopen decennia een plaats in ons hart gespeeld hebben – maar als we de festivalaffiches erop nakijken, slaat de balans door naar mannelijke bands. En in tijden van gendergelijkheid, en genderneutraliteit, mag dat toch anders. 

Beeld Getty Images

Sprekend voor het gebrek aan aandacht aan vrouwelijke muzikanten was bijvoorbeeld de keuze om begin dit jaar maar één vrouwelijke artieste aan de Rock and Roll Hall of Fame toe te voegen: Whitney Houston. Of ze daar als artiest recht op heeft, is een andere discussie, uiteraard. En bij HUMO’s Rock Rally, “Dat aantal lijkt jaar na jaar wel te stijgen”, aldus Pascal Depreeuw, product manager bij HUMO. “Er stonden dit jaar 10 vrouwen in de finale, met drie frontvrouwen op 10 acts. Dat is meer dan in de beginjaren, ja, maar concrete cijfers heb ik daar niet van.” Hoe het ook zij, dit jaar ging een jonge vrouw, Meskerem Mees, aan de haal met de muzikale gouden plaque!

De afgelopen 35 jaar werden er voor de Rock and Roll Hall of Fame maar liefst 900 artiesten voorgedragen. En, hou je vast, amper 70 waren vrouwen. Dat is hallucinant weinig, en het geeft een totaal verkeerd beeld van de merites van vrouwelijke artiesten. Om nog maar te zwijgen over het respect voor, want – laat ons wel wezen – muziek is lang geen louter mannelijke aangelegenheid. Verre van zelfs. Maar het is wel vreemd dat de geföhnde rockers van Bon Jovi wel een plek gekregen hebben, en een icoon als Dolly Parton niet, kreeg de countryzangeres wel een verdiende plaats in de Country Hall of Fame. Same same, but different.

En de Belgische podia?
Met initiatieven als Studio Brusselle – op vrouwendag komen enkel vrouwen aan bod op ’s lands hipste zender – lijkt het erop alsof er meer aandacht is voor vrouwen-in-de-muziek, al maakt één zo’n dag uiteraard niet de muzikale lente. Wat de festivals betreft, is er alleszins nog werk aan de winkel, want als we de cijfers erop nalezen die Shesaid.so (een organisatie die het opneemt voor vrouwen in de muziekindustrie), is het toch nog wat huilen met de pet op. In 2019 (ja, cijfers voor dit jaar zijn er gewoonweg niet) neemt van alle bands en artiesten die op het podium stonden amper/maar liefst (kies zelf maar) 21% minstens één vrouw mee. In 2018 was dat nog geen 17%. Een verbetering, ja, maar de studie van Shesaid.so geeft aan dat – ondanks die evolutie – de muziekwereld nog steeds een mannenbastion is. Op de site van de Gentenaar lezen we:

“In 2019 waren vrouwelijke artiesten duidelijk beter vertegenwoordigd”, aldus Claïs Lemmens van Shesaid.so Belgium. “Maar bijna tachtig procent van onze festivalacts is exclusief mannelijk. De verhoudingen in ons land zijn dus nog lang niet in balans. Wij eisen niet dat een bepaald quotum gehaald wordt.Want dat kan averechts werken. Sommige festivals boeken inderdaad evenveel vrouwelijke als mannelijke artiesten, maar plaatsen de vrouwen dan op vroege uren of op kleinere podia. Nee, wij vragen simpelweg een beter evenwicht in de breedte én de hoogte.”

En het kan wel anders, want het Spaanse Primavera Sound programmeerde in 2019 de helft vrouwen, en op Werchter Boutique speelde in de helft van de bands een vrouw mee.

Er is dus nog wat werk aan de winkel, maar één ding staat vast: vrouwen rocken even hard – en soms harder – dan mannen. En laten we vooral niet vergeten: wie er ook achter de microfoon staat of de gitaar omgordt, het is het gevoel dat telt. Week in de benen, geraakt in het hart. There is no gender in Fender ...

ING heeft een hart voor muziek, tijdens, maar ook na HUMO’s Rock Rally. Wie op de hoogte wil blijven van onze muzikale passie, surf naar https://promo.ing.be/stories/NL/Muziek en ontdek hoe ING rock-‘n-roll in het hart sluit.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234