Zaterdag 31/07/2021

Advertentie van ENGIE

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Tech is hot: BeMaker laat jongeren proeven van de technologische snufjes van morgen

null Beeld BeMaker
Beeld BeMaker

Vandaag kunnen jongeren meer dan ooit ondersteuning gebruiken, nu ze tegen wil en dank de ‘coronageneratie’ geworden zijn. Maar lang voor de pandemie uitbrak, effende BeMaker al het pad om jongeren op te leiden en hen vertrouwd te maken met nieuwe technologieën en digitale hulpmiddelen. En dit, onder andere dankzij de steun van de Stichting ENGIE. Een ideale manier om hen voor te bereiden op de toekomst, hun interesse te wekken en te voorkomen dat ze de school de rug toekeren.

De jongeren van vandaag zijn de volwassenen van morgen. En anno 2021 zijn moderne technologieën niet meer weg te denken. BeMaker wil jongeren op een speelse manier voorbereiden op de toekomst door hen warm te maken voor nieuwe technologische snufjes en processen. Daarom lanceerde het platform een origineel en uniek project in Brussel en Wallonië: de techtruck, een soort technologiebus die naar de jongeren toe komt.

null Beeld BeMaker
Beeld BeMaker

Wie is BeMaker?
Het BeMaker-project on werd opgericht door Yorick Schetgen. Vandaag is hij als coördinator nog steeds nauw betrokken. “Met mijn partners, werkten we al in de wereld van de nieuwe technologieën zoals prototyping, 3D-printers etc. Ik zag hoe het er in andere landen aan toeging en stelde vast dat er in België wel veel FabLabs zijn – werkplaatsen waar je gebruik kunt maken van allerhande technologieën – maar dat die weinig jongeren over de vloer krijgen. Zo ontstond het idee om zelf naar de jongeren toe te gaan.”

1ste missie : Een ‘slimme’ strijd tegen schooluitval
Door jongeren op een speelse manier warm te maken voor technologie, helpt BeMaker bovendien om schooluitval en sociale ongelijkheid te bestrijden. Concreet heeft de vereniging een foodtruck omgebouwd tot ‘techtruck’, waar tieners kunnen kennismaken met 3D-printers, robots enz. “Vandaag rijden we met de techtruck het land door. We houden niet alleen halt aan scholen, maar bijvoorbeeld ook bij buurtverenigingen. Zo kunnen we alle kinderen bereiken en nieuwe toekomstperspectieven bieden. Want iedereen verdient dezelfde kansen om kennis te maken met de technische snufjes van morgen.”

null Beeld BeMaker
Beeld BeMaker

De techtruck is compact en bereikt daardoor vlot elke bestemming, ook op de schoolterreinen. “Vroeger gebruikten we een gigantische bus, wat onze mobiliteit enorm beperkte. Nu hebben we veel meer flexibiliteit. Bovendien werken we samen met een aantal partners (UCL, ULB - Scientothèque en de Erasmushogeschool in Brussel) om nog meer jongeren te bereiken.”

2de missie : Leerkrachten opleiden
Het tweede luik van BeMaker bestaat uit het opleiden van leerkrachten. “In scholen die bijzondere belangstelling tonen, begeleiden we de leerkrachten gedurende een tiental sessies, zodat ze de jongeren daarna zelf kunnen opleiden. Dat zorgt voor extra motivatie die onze boodschap kracht bijzet.” De opleiding van leerkrachten gebeurt nu via videoconferenties om het project samen voort te zetten.

Zolang het coronavirus ons blijft teisteren, laat BeMaker leerlingen kennismaken met technologie via buitenschoolse activiteiten. “We leiden jongeren op in digitale technologieën en tools. Daarbij focussen we niet alleen op leren programmeren. Ook creativiteit speelt een cruciale rol. Zo kunnen ze allerlei fysieke objecten maken, zoals kleine robots, stop-motionfilmpjes (filmpjes die bestaan uit verschillende foto’s na elkaar, red.) of zelfs een mini weerstation met temperatuur of vochtigheid sensoren.”

Onmisbare steun van een stichting
De impact van BeMaker is enorm toegenomen sinds het in 2019 ondersteuning kreeg van de Stichting ENGIE. “De steun van de Stichting ENGIE is voor ons van onschatbare waarde geweest. Hierdoor konden we onze werkplaatsen professionaliseren, van nieuwe educatieve inhoud voorbereiden (bijvoorbeeld dit jaar met kunstmatige intelligentie) en apparatuur en materiaal aankopen. Zo kunnen we elk jaar meer dan 1000 jongeren enthousiasmeren voor een baan in de technologiesector”, zegt Yorick Schetgen.

BeMaker en ENGIE hebben veel gemeen. “Ons project slaat een brug tussen onderwijs, leerlingen uit het secundair en bedrijven die op zoek zijn naar technische profielen. Bovendien zijn zowel BeMaker als ENGIE bezig met technologie en techniek.” De Stichting ENGIE zet graag haar schouders onder de toekomst van jongeren en hun integratie door onderwijs, cultuur en sport te promoten. Sinds de lancering in 2013 konden al 72 000 kinderen rekenen op steun, niet alleen financieel, maar ook in de vorm van de expertise bij ENGIE en het netwerk van de Stichting.

Zet jouw vereniging zich net als BeMaker in voor jongeren en kunnen jullie wel een financieel duwtje in de rug gebruiken? Stichting ENGIE is momenteel op zoek naar nieuwe projecten om te ondersteunen. Dien je aanvraag dan vóór 31 maart in via het platform.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234