Woensdag 14/04/2021

Advertentie van Betway

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Sportmarketing als onmisbare tool om je bedrijf in de kijker te zetten

Of je nu naar een beklijvende voetbalmatch kijkt, een spannende tenniswedstrijd bijwoont of een bloedstollende basketbalwedstrijd aanschouwt, je zal merken dat sportwedstrijden tegenwoordig meer zijn dan alleen maar een match. Hoewel een overwinning nog altijd centraal staat, gaat het steeds meer over de belevenis. Fans die in groten getale afzakken naar het stadium en spelers die tijd vrijmaken voor de fans. Dat is iets waar niet alleen organisatoren van sportwedstrijden gretig op inspelen. Ook sponsors kiezen omwille van die redenen tegenwoordig veel meer voor sportmarketing. Deze trend zal zich de komende jaren gegarandeerd nog verder zetten en hier is waarom.

null Beeld Pexels
Beeld Pexels

Een immens groot bereik
Dat de sportwereld enorm veel mogelijkheden biedt voor adverteerders wordt duidelijk als we naar het immens grote bereik van sport kijken. Sponsors zullen meer in de kijker gezet worden als er sprake is van een grote internationale transfer. In 2015 werd bijvoorbeeld Kevin De Bruyne de duurste Belgische voetballer toen hij de overstap maakte van VfL Wolfsburg naar Manchester City voor € 76 miljoen. Deze transfer kon op wereldwijde aandacht rekenen, wat niet alleen De Bruyne, maar ook beide ploegen en sponsors Volkswagen en Etihad ten goede kwam.

Maar niet alleen belangrijke transfers worden opgepikt in de internationale berichtgeving. Ook onverwachte of bijzondere overwinningen krijgen enorm veel media-aandacht. Dat is iets waar sponsor Nike de afgelopen jaren handig gebruik van maakte, zeker dankzij hun sponsoring van het basketbal. Nike is, volgens de basketbal-blog van Betway over de schoenen achter tien iconische NBA-momenten, dé sponsor die het vaakst in de kijker kwam liep tijdens de meest memorabele wedstrijden uit de basketbalgeschiedenis. Uit het onderzoek is namelijk gebleken dat Nike vier keer de winnende ploegen en spelers sponsorde tijdens die impressionante wedstrijden. De dunkwedstrijd tussen Michael Jordan en Dominique Wilkins in 1985 en de wedstrijd tussen Los Angeles Lakers tegen de Toronto Raptors in 2006, waarin Kobe Bryant maar liefst 81 punten scoorde bijvoorbeeld, om er maar enkele te noemen.

null Beeld Pexels
Beeld Pexels

Sport en sociale media gaan hand in hand
Elk globaal merk heeft ongetwijfeld zelf al verschillende social media-kanalen opgezet waar een sterke mediastrategie achter schuilt. Toch kan een bedrijf social media ook nog op een andere manier inzetten: door samenwerkingen of partnerships aan te gaan. Meestal werken ze samen met bekende social influencers zoals muzikanten en filmsterren, maar tegenwoordig ook steeds meer met sporters en voetbalclubs. Op die manier zijn bedrijven niet alleen zichtbaar via hun eigen kanalen, maar krijgen ze via het kanaal van influencers een extra platform om hun waarden en DNA te onderstrepen. De samenwerking tussen Adidas en de Rode Duivels is wellicht de bekendste. Telkens wanneer ons nationale elftal een tweet of Instagram-post de wereld instuurt, is Adidas nooit veraf.

null Beeld Unsplash
Beeld Unsplash

Sportmarketing: een slimme zet voor bedrijven
Hoewel we hier vooral naamsbekendheid aan de hand van transfers, prestaties en social media bespreken, zijn er nog ontelbaar veel redenen waarom je als bedrijf moet investeren in sportmarketing. Denk bijvoorbeeld aan een gedetailleerde ROI en een positief imago om je waarden te onderstrepen. Investeren in sport en sportmarketing is een must voor elk succesvol bedrijf anno 2020.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234