Donderdag 23/09/2021

Advertentie van Bebat & de OVAM

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Nu elektrisch rijden de norm wordt: zo krijgen EV-batterijen een tweede leven

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

De e-bike krijgt vandaag een steeds prominentere plaats naar de klassieke fiets, en ook plug-in hybrides en volledig elektrische wagens worden steeds populairder. En nu het hele salariswagenpark in België vergroend wordt vanaf 2026, evolueren we naar een emissievrij verkeer. Een onmisbare schakel in die evolutie zijn batterijen. Milieuorganisatie Bebat geeft batterijen al 25 jaar lang een nieuw leven door ze in te zamelen, te sorteren en te recycleren.

EV-batterijen worden ze genoemd, de batterijen uit een elektrisch voertuig (EV): van een elektrische step over een hoverboard tot een elektrische fiets, auto of vrachtwagen. Het recycleren en mogelijks hergebruiken daarvan wordt hét sleutelelement om van die elektrische mobiliteit een echt circulair verhaal te maken, stelt Philippe Decrock, Legal & Public Affairs Manager bij BEBAT. “Elke fabrikant van elektrische vervoersmiddelen heeft momenteel zo’n beetje zijn eigen technologie als het om de batterijen gaat. We merken bij BEBAT dat we de afgelopen jaren EV-batterijen aan het ontmantelen zijn van de eerste hybride wagens die veertien tot twaalf jaar geleden op de markt kwamen. Dat zijn nog niet massaal de lithiumbatterijen zoals ze nu gewoonlijk in elektrische voertuigen zitten, maar wel de nikkel-metaalhybride batterijen. Of we krijgen een beschadigde of kritische batterij binnen na een ongeval waarbij een elektrische of plug-in hybride wagen betrokken was. Maar de verkoop van elektrische voertuigen zet zich razendsnel door: in gewicht zamelt Bebat al meer industriële en EV-batterijen in dan de klassieke kleine batterijtjes. Als je dan weet dat meer dan 50% van de verkochte fietsen vandaag elektrisch zijn, begrijp je al snel voor welke uitdaging we staan.”

Vraagt dat een andere logistieke aanpak dan de ‘kleine’ batterijtjes?

“Uiteraard. Wij hebben inzamelpunten bij de recyclageparken of bij de verkopers van industriële en EV-batterijen met een terugnameplicht. Deze batterijen, en dan vooral de lithiumbatterijen, vragen sowieso een specifiek ontmantelingsproces en gecertificeerde medewerkers, omdat je met hoogspanning te maken hebt. Voorlopig is dat proces nog bijzonder arbeidsintensief, maar we zijn volop aan het kijken hoe we dat voor een groot stuk kunnen automatiseren en robotiseren.”

En hoe krijgen die batterijen dan een tweede leven?

“Bij sommige types wil het recyclagebedrijf optimaal de basisgrondstoffen – edele metalen (nikkel, kobalt, lithium), aluminium, ijzer, noem maar op – er volledig uithalen om ze in de toekomst opnieuw voor batterijproductie te gebruiken. Andere types zijn afgedankt na het aandrijven van auto’s, maar zijn met een batterijcapaciteit van 70% na de nodige testen nog perfect inzetbaar voor hernieuwbare energieopslag bij particulieren of kmo’s, bijvoorbeeld. Zo stel je recyclage nog voor enkele jaren uit. Samen met enkele Europese zusterorganisaties hebben we voor de terugnameplicht en hergebruikdoelstellingen de Europese coöperatieve vennootschap Reneos opgericht met een IT-opvolgplatform, want voor de meeste fabrikanten of producenten van elektrische mobiliteit is hun verkoopsnetwerk met terugnameplicht uiteraard geen Belgisch, maar een Europees verhaal. Europa voert volgend jaar trouwens een strengere reglementering in waarbij elke EV-batterij een soort digitaal paspoort krijgt en een CO2-footprint. Zo kan worden nagegaan of elke batterij en haar modules end of life op een efficiënte, duurzame manier is hergebruikt of ontmanteld. Ook Chinese fabrikanten zullen zich aan die voorwaarden of standaarden moeten houden als ze hun producten hier op de markt willen brengen. Een grondstof als lithium kan bijna oneindig hergebruikt worden, dus zijn die EV-batterijen sowieso duurzaam – als ze goed gerecycleerd worden tenminste.”

Kortom: de elektrificatie van onze mobiliteit is niet meer te stoppen?

“Nee. Sinds de afschaffing van groenestroomcertificaten voor zonnepanelen merken we dat Vlamingen steeds meer interesse hebben in elektrische thuisbatterijen. Vroeger werd wel eens lacherig gedaan over de beperkte actieradius van elektrische wagens, maar met een technologie als vehicle-to-grid wordt de auto zelfs gebruikt als energiebuffer, als een soort mobiele powerbank voor je huis.”

Samen recycleren. Beter voor de natuur. Inzamelen dus, ook de batterijen van je elektrische voertuig(en). Je vindt alle inzamelpunten en een pak nuttige informatie op www.bebat.be. Lees het Europese verhaal via www.reneos.eu.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234