Woensdag 18/05/2022

Advertentie van Banx

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Is deze Belgische bankapp de gamechanger voor een duurzame economie? “We creëren bewustzijn, maar zorgen er ook voor dat mobiel bankieren nog makkelijker wordt”

Aangeboden door
null Beeld Getty Images/Westend61
Beeld Getty Images/Westend61

Lokaal, duurzaam en bewust: ‘consuminderen’ in een circulaire economie is de sleutel tot verantwoord koopgedrag anno 2021. En dat is nodig, zo bleek nog maar eens uit het recentste VN-klimaatrapport. Maar in welke mate beïnvloeden ons consumptiegedrag en de bijhorende financiële transacties onze ecologische voetafdruk? Over die vraag bogen twee van ‘s lands grootste digitale spelers zich. Het resultaat? Een app die mogelijks een gamechanger kan zijn voor het digitaal bankieren van morgen.

Met een duidelijke strategie gaat Banx, het duurzame paradepaardje van Belfius en Proximus, de markt op. Door kapitaal nadrukkelijk aan de ‘carbon footprint’ te linken, positioneert de nieuwe bankapp zich bewust als digitale bankervaring die verder gaat. En dat was precies de opzet, vertelt Tom Discart, hoofd Financial Growth Activities bij Proximus. “Banx illustreert perfect de kracht van lokale ecosystemen: samen met Belfius, net als Proximus één van ‘s lands grootste digitale bedrijven, willen we een betrouwbare, innovatieve digitale bankervaring bieden aan Belgische consumenten, maar tegelijk een lokaal alternatief zijn voor internationale spelers.”

CO₂-dashboard
Net als bij andere bancaire applicaties kunnen gebruikers via Banx alle digitale bankverrichtingen uitvoeren zoals ze die kennen, en ontvangen ze ook een klassieke debetkaart. “Het digitaal bankieren, waarbij de klant zelf kiest waar en wanneer hij bankiert, is de laatste jaren enorm gestegen. 44% van de Belgen doet verschillende keren per week transacties via de bankapp, en dat percentage zal alleen maar toenemen,” legt Discart uit.

“Maar met Banx gaan we nog een stap verder. Via een persoonlijk CO₂-dashboard kunnen klanten meteen zien wat de ecologische impact is van hun financiële transacties. Zie het als een educatief hulpmiddel: we creëren bewustzijn, en zorgen er tegelijk voor dat mobiel bankieren nog makkelijker wordt. Een Banx-rekening openen kost amper vijf minuten en de app werkt ontzettend intuïtief.”

“Door consumenten bewust te maken van hun eigen duurzame handelen, versterk je vaak de intrinsieke motivatie”

Scandinavisch vernuft
Voor de ontwikkeling van dat dashboard werd beroep gedaan op de expertise van het Zweedse bedrijf Doconomy. Zij bieden digitale tools aan om duurzame verandering te stimuleren en zo één miljard mensen wereldwijd aan te sporen hun ecologische voetafdruk drastisch te verminderen. Met behulp van hun eigen Åland Index-methodologie wordt de impact van elke financiële transactie berekend aan de hand van de gemiddelde ecologische voetafdruk van elke sector die in de index is vertegenwoordigd. Dat gemiddelde is niet alleen gebaseerd op de directe en indirecte impact van het bedrijf waar je koopt (denk aan faciliteiten, voertuigen, elektriciteit …), het neemt ook de impact van de keten van de leveranciers onder de loep (het zogenaamde cradle-to-gate-principe).

Belangrijke drijfveer
Met het strategische partnerschap leggen Belfius en Proximus de lat hoger voor de digitale bankervaring anno vandaag en morgen, besluit Discart. “Bijdragen aan een duurzame samenleving is daarbij één van onze belangrijkste drijfveren. Banx is volledig lokaal verankerd en stelt klanten in staat om bewuste keuzes te maken, die een duurzame economie stimuleren. Door consumenten bewust te maken van hun eigen duurzame handelen, versterk je vaak de intrinsieke motivatie.”

Registreer je via banx.be en blijf op de hoogte van de lancering van de app in Google Play Store en Apple Store.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234