Vrijdag 24/09/2021

Aangeboden door Telenet Business

Wat is dit?

'Aangeboden door ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Hoe online en offline hand in hand gaan: 3 ondernemers over hun digitale vlucht vooruit

null Beeld think tomato
Beeld think tomato

Ondernemen in tijden van lockdown, het is allesbehalve vanzelfsprekend. En toch kruipt het ondernemersbloed waar het niet gaan kan, zo blijkt uit recente cijfers van Unizo. In 2020 zagen meer nieuwe ondernemingen het licht dan het jaar voordien, en dat was vooral te danken aan het succes van online shoppen. Maar hoe pak je die digitale omschakeling aan als ondernemer? Wij spraken drie entrepreneurs die vandaag de vruchten plukken van een sterk online verhaal dankzij De Digitale Versnelling van Telenet Business.

In 2020 zagen 106 788 nieuwe ondernemingen het licht in ons land, een stijging van 0,64% ten opzichte van het jaar voordien. Opmerkelijk én bemoedigend. Vooral de detailhandel kende een grote stijging (+22,6%), en dat is opvallend, aangezien die sector in de hoek zat waar de meeste klappen vielen. Maar, en dat verklaart veel, de groei is vooral terug te vinden in de e-commerce. Een sterke online aanwezigheid was nog nooit zo belangrijk. Een goedlopende webshop, social media, online advertenties, een professionele website, e-mail marketing… Ze zijn vandaag de sleutel tot succes.

Om de eerste stappen richting digitalisering vlot te laten verlopen, reikt Telenet Business alle kleine en middelgrote ondernemers gratis advies aan. Met ‘De Digitale Versnelling’ geven ze ondernemers dat laatste duwtje in de rug, met waardevolle tips en tricks. Want je eigen onderneming kan erg snel van de grond komen als je het digitaal slim speelt.

Dat bewees Julie D’heygere. Na positieve reacties uit haar omgeving besloot ze om haar artisanale tomatensaus op de markt te brengen. “Wat begon als een test, mondde al snel uit in een mooi verhaal: think tomato was geboren,” vertelt ze. “Ik zette een Shopify-account op, startte een Instagram-pagina en postte een aantal foto’s. Voor ik het wist, had ik 500 volgers en een resem bestellingen. Na ongeveer een maand kon ik me al fulltime met think tomato bezighouden. Ik ben zelf nogal ondernemend, maar wist toch talloze tips te sprokkelen bij Telenet Business. Voor prille ondernemers is het Digitale Versnellingsproject echt een zegen. Het is een dankbaar platform dat je meteen op de juiste weg zet.”

De boost die corona gaf
Ondernemen betekent ook denken in kansen, en dat deed Anneleen Teck als geen ander. Zij hield in volle coronacrisis bloemenzaak De Stek boven de doopvont. De feestelijke opening werd gedwarsboomd, dus gooide ze het over een andere boeg. “We zijn op de voorziene openingsdatum gestart met onze webshop,” vertelt ze. “Het was hard zwoegen om digitaal alles rond te krijgen. Online verkoop werd prioriteit nummer één toen bleek dat we in lockdown zouden gaan. Het bleek een schot in de roos.”

Waar Telenet Business hielp? “Voornamelijk bij de eerste stappen. Met de juiste expertise kozen ze het platform uit waarop we onze webshop konden enten. Op die manier konden we snel onze producten online plaatsen en hebben we de look & feel bepaald.”

Heb jij als ondernemer af en toe behoefte aan een frisse blik op je zaak? Met De Digitale Versnelling staat Telenet Business ondernemers bij met een professionele, persoonlijke aanpak: van gratis online adviesgesprekken met experts tot matchmaking om te sparren over de dingen waar je als ondernemer tegenaan loopt. Neem een kijkje op www.digitaleversnelling.be.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234