Maandag 14/06/2021

Aangeboden door Nespresso

Wat is dit?

'Aangeboden door Nespresso ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Een heerlijk kopje koffie bij de kerstboom? Kies voor duurzaamheid

null Beeld Nespresso
Beeld Nespresso

Bij de koopgekte die jaarlijks in december losbarst, speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Koop je via een online webshop of kies je voor #supportyourlocal bij een lokale boetiek? De weg die een product aflegt van producent tot consument, is niet altijd even duidelijk. Het Zwitserse Nespresso stak de hand in eigen boezem en onderzocht de milieu-impact van haar befaamde capsules.

Geliefd maar felbesproken
Nespresso bracht 20 jaar geleden de echte barista-ervaring naar elke huiskamer en vergaderzaal. Vandaag kijkt het merk kritisch naar de afzonderlijke aluminium verpakking van elke capsule, ondanks het opzetten van een recyclagenetwerk via de verkooppunten. Dat heeft te maken met het toegenomen bewustzijn van de consument, die duurzaamheid steeds vaker als een voorwaarde stelt. Nespresso vond het dus hoog tijd om in de levenscyclus van het aluminium kleinood te duiken.

4 bereidingswijzen
Daarop stelde het merk de onafhankelijke partij Quantis aan om de meest voorkomende bereidingswijzen van een lungo, een kopje koffie van 110 millimeter, te bestuderen. Het onderzoek ontleedt de life cycle van vier bereidingswijzen: een automatische koffiemachine, een authentieke Italiaanse mokapot, een elektrisch koffiezetapparaat en het geportioneerde systeem van Nespresso voor capsules.

Stap per stap
Quantis heeft alle stappen van een lungo in het vizier: bevoorrading, verpakking, productie, distributie, gebruik, overhead en end-of life. Bovendien wordt elke fase opgedeeld in details. Bij end-of-life wordt naast de recyclage van de koffieverpakking bijvoorbeeld ook de milieu-impact van een afgedankte machine of koffiefilter meegerekend. Duurzame teelt en aanvoer naar de productiesites zijn deelaspecten van de bevoorradingsfase.

Quantis concludeert dat je met een even gerust hart mag genieten van een kopje Nespresso capsulekoffie als van het zwarte goud uit de gewone koffiezet met glazen gietkan. Het geportioneerd systeem scoort minder goed qua verpakking, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de precisie waarmee de Nespresso machine haar energieverbruik regelt én de investering in recyclage. Ook de mokapot is efficiënt in energieverbruik, maar voor een rijke smaak is dan weer net wat meer gemalen koffie nodig. Kies je voor snelheid en gebruiksvriendelijkheid, dan is een automatische koffiemachine ideaal. Het opwarmen van je mok en het reinigen van de leidingen zorgt wel voor een iets hoger energieverbruik.

Verrassend inzicht

Opvallend in de studie is hoeveel ruimte de gebruiksfase in de levenscyclus van je bakje troost inneemt. Quantis focust daar niet enkel op de bereiding, waar een automatische uit-knop en een stand-by-functie soelaas bieden, maar ook naar de energie die nodig was om de machine, het kopje en de filter of capsule te maken.

Tot slot staat het onderzoek ook stil bij het reinigen van alle benodigdheden. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat er verschillende elementen zijn waarmee je rekening moet houden om te bepalen of koffie écht duurzaam is.

Wil je iemand dit eindejaar verwennen met wat duurzaam koffieplezier? Kijk dan goed naar het volledige plaatje. Meer details over het onderzoek en de methodologie die werd gebruikt, vind je hier.

null Beeld

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234