Maandag 14/06/2021

Advertentie van Nespresso

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

Duurzame koffieplantages geven boeren perspectief op lange termijn

‘Iemand zit vandaag in de schaduw omdat iemand anders lang geleden een boom heeft geplant’. Een uitspraak van de Amerikaanse zakenman Warren Buffet, en tevens één van de rijkste mensen ter wereld met een geschat vermogen van 73 miljard dollar. Mogelijks heeft zijn quote Guillaume Le Cunff, CEO van Nespresso, tot actie aangezet. Le Cunff beseft als geen ander dat klimaatverandering een acute bedreiging vormt en is vastberaden de spreekwoordelijke boom te planten. Zodat de komende generaties van koffieboeren en -drinkers een zorgeloze toekomst tegemoet gaan.

null Beeld Nespresso
Beeld Nespresso

Herstel van ecosysteem
Sinds 2013 is Nespresso gestart met een reeks bebossingsprojecten bij koffieplantages. De koffieboeren benoemen grondverschuivingen, hevige regenval en ontbossing namelijk als de grootste gevaren voor hun werk en productie. Bomen aanplanten op en rond de plantages houdt erosie tegen, beschermt waterbronnen en zorgt voor een koeler microklimaat voor de boeren. ‘Een lokale inspanning, die verder reikt dan compensatie én met globaal effect’, klinkt het bij Nespresso en herbebossingspartner PUR Projet. Bovendien kiest de koffieproducent bomen met meerwaarde. Soorten die, dankzij schaduw, de koffieplant de nodige beschutting geven en voor nieuwe opbrengsten zorgen, zoals fruitverkoop en houtverwerking.

Circulaire capsules
“Klimaatverandering is een realiteit. Onze toekomst hangt af van de acties die we vandaag nemen. Daarom versnellen we onze verbintenis om onze consumenten tegen 2022 enkel nog CO2-neutrale kopjes koffie aan te bieden”.

Zo vat Le Cunff de duurzaamheidsambitie in één belofte samen. Weliswaar zonder op smaak of kwaliteit in te boeten. Daarom houdt Nespresso resoluut vast aan de koffiecapsules gemaakt met aluminium, en zet het alles op alles om recyclage van verpakking te katalyseren. Aluminium heeft het voordeel dat het eindeloos recycleerbaar is, en vanaf zijn tweede leven tot 95% minder energie vraagt in de verwerking. Intussen telt België en Luxemburg 1.100 inzamelpunten, van de 100.000 wereldwijd. Ook de plastic onderdelen van de koffiemachines zijn vervaardigd uit gerecycleerd materiaal.

Lees verder onder de foto.

null Beeld Emmanuel_Nguyen_Ngoc
Beeld Emmanuel_Nguyen_Ngoc

De balk in eigen oog
Nespresso spoort haar consument dus aan tot actie, maar neemt ook het eigen energieverbruik onder de loep. Met 810 Boutiques en een aanwezigheid in 84 landen, die tegen eind dit jaar moeten draaien op hernieuwbare energie of biogas, kan Nespresso een wezenlijk verschil maken. De ogen zijn ook op de koffieplantages in o.a. Colombia, Guatemala, Costa Rica en Ethiopië gericht. Ook daar liggen volgens Nespresso de komende jaren kansen voor schone energie.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234