Dinsdag 24/11/2020

Aangeboden door Enit

Wat is dit?

'Aangeboden door Enit ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciele afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

De Week van de Italiaanse keuken in de wereld: van wijn tot pasta. Ambassadeur Elena Basile over traditie en innovatie in de Italiaanse keuken

Beeld Archiviofoto APT Servizi Emilia Romgna

Deze week gaat in ons land de vijfde editie van de “Week van de Italiaanse keuken in de wereld’ van start. Eén van de hoogtepunten is traditiegetrouw het galadiner in de Brusselse ambtswoning van Italiaans ambassadeur Elena Basile. Tijdens dat diner kunnen italofielen hun culinaire hart ophalen, maar maken ze ook kennis met de bredere Italiaanse agrovoedingssector. Omwille van de coronacrisis werd het evenement dit jaar geannuleerd. In de plaats daarvan werd een smakelijk alternatief bedacht, zo vertelt de ambassadeur.

Elena Basile: “Tijdens de “Week van de Italiaanse keuken in de wereld” slaan alle Italiaanse ambassades de handen in elkaar om de Italiaanse cultuur in al haar facetten in de kijker te zetten. Dat doen ze samen met o.a. culturele instellingen en de Kamers van Koophandel tijdens evenementen en seminaries die onze rijke en diverse regionale cultuur illustreren. Het draait niet alleen om lekker eten en goede wijn, maar ook om bijvoorbeeld officiële, erkende benamingen die we aan producten toekennen met een etiket. Het hoogtepunt van de Week is steevast het traditionele galadiner, waarbij we gasten ontvangen op de Italiaanse ambassade in Brussel. Maar de coronacrisis dwingt ons ertoe een alternatief te zoeken voor alle fysieke events. Daarop besloten we een promotiecampagne te lanceren, in samenwerking met de Federatie van Italiaanse chefs in België (FIC). Op sociale media krijgen

Waaruit bestaat het Italiaanse agrovoedingsmodel vandaag?
Elena Basile: “De Italiaanse landbouwsector combineert traditie en innovatie. Enerzijds hechten we grote waarde aan natuurlijke producten, die geteeld worden op traditionele wijze. Anderzijds worden de nieuwste technologieën gebruikt in de landbouw, met in het achterhoofd de grote uitdagingen waar we als samenleving vandaag voor staan, zoals de klimaatverandering en doorgedreven digitalisering. Zo gaan we in Italie voluit voor precisielandbouw, traceerbaarheid van onze producten (van producent tot consument) via de blockchain-technologie en “the Internet of Farming”.

Beeld Enit

Waarom is het Italiaanse product zo uitzonderlijk?
Elena Basile: “Italie heeft het grootste aantal agrovoedingsproducten met een geografische aanduiding of een oorsprongsbenaming die door de Europese Unie zijn erkend. We beschikken over een fenomenaal rijk culinair erfgoed. Zo zijn er 299 producten met beschermde oorsprongsbenaming (BOB) en beschermde geografische aanduiding (BGA), en maar liefst 524 wijnen met gecontroleerde en gegarandeerde oorsprongsbenaming (GGOB). Dat is goed nieuws voor de Italiaanse economie, maar elk product vertelt ook een eigen verhaal. Het aanbod vandaag heeft een jarenlange geschiedenis en combineert landbouwproductie, regionale diversiteit en traditie. Dat is uniek.

Wordt het label Made in Italy niet te snel aan producten gegeven?
Elena Basile: “Het klopt dat de zogenaamde ‘Italian Sounding’ de Italiaanse export geen goed doet. Die term staat voor de commercialisering van producten met namen, logo’s, kleuren en slogans die aan Italië doen denken, terwijl ze helemaal niet Made in Italy zijn. Er wordt geschat dat alle agrovoedingsproducten samen, die overal ter wereld het label Made in Italy meekrijgen, goed zijn voor zo’n 100 miljard euro. De afgelopen tien jaar werd een ongekende stijging van 70% opgemerkt. Dat is onaanvaardbaar, niet alleen omwille van de financiële schade die Italiaanse bedrijven ondervinden. Het gaat ook om de rechten van de consument, zijn gezondheid en transparantie op de markt. Het is immers vaak onmogelijk om de oorsprong van zo’n product te achterhalen en het kan producten bevatten die schadelijk zijn.”

Hoe kan het label ‘Made in Italy’ beter worden beschermd?
Elena Basile: “De Europese Commissie deed al een voorstel om het aangeven van de herkomst van het product op het etiket te verplichten. Maar dat staat al jaren niet meer op de agenda doordat een minderheid het voorstel telkens blokkeert, helaas met succes. Maar het is ook belangrijk dat we blijven ijveren voor een uniform systeem van etikettering. Italië is fel gekant tegen andere systemen, zoals het Britse stoplichtsysteem of de nutri-score die in Frankrijk en België consequent wordt gehanteerd. De Italiaanse overheid is van mening dat die systemen producten benadelen op basis van hun vet- of suikergehalte. Zo zou Parmigiano Reggiano rood gemarkeerd worden, terwijl Coca-Cola Light groen gelabeld zou zijn. Dat is onzin natuurlijk, maar die trend is zorgwekkend. De consument wordt er zo van overtuigd dat een voedzaam dieet, dat bestaat uit fruit, groenten, dierlijke vetten en suikers, slecht is voor de gezondheid. Op basis van kleurcodes wordt vet- of suikerrijke voeding geschrapt, hoewel die misschien wel gezonde vetten of suikers bevat. Op basis van de nutri-score wordt ze vervangen door industriële, chemische maaltijden of snacks, ongeacht hun samenstelling of toegevoegde E-nummers.”

“Italië heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld in het verdedigen van een alternatief etiketteringsysteem. Samen met Tsjechië, Cyprus, Griekenland, Hongarije, Letland en Roemenië deden we een voorstel om de zogenaamde ‘Front-of-pack Nutrition Labeling’ in Europa te uniformiseren.”

Beeld Comune di Bologna

Hoe past gastronomie binnen de identiteit van een land?
Elena Basile: “In onze huidige samenleving zijn identiteitsvraagstukken heel belangrijk. Nationale identiteit gaat gepaard met het territorium en de tradities van dat land. Het is een hele culturele én politieke uitdaging om die identiteit zo goed mogelijk te bewaken en ook te beschermen. Onze globale economie kent geen grenzen, daarom is het cruciaal dat minderheden en hun cultuur en identiteit zo goed mogelijk worden beschermd. Folklore en traditie moeten we blijven koesteren.”

Betekent het promoten van de Italiaanse keuken ook het promoten van koken met Mediterraanse producten?
Elena Basile: “Zeker en vast. Kwaliteit vertaalt zich ook in de voedingswaarde van een product. Je kiest beter voor echte kwaliteitsproducten met een authentieke herkomst, dan voor namaakproducten. We willen een verhaal vertellen, maar daarbij informeren we de consument ook over zijn gezondheid en hoe een product in zijn levensstijl past. Daar heeft hij recht op.”

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234