Dinsdag 16/08/2022

Advertentie van Accent

Wat is dit?

'Advertentie van ...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van De Morgen zijn hier niet bij betrokken.

1 op 4 werknemers overweegt van job te veranderen: hoe we in 2021 op zoek gaan naar meer professionele voldoening

De gezondheidscrisis zette ons leven het afgelopen jaar op z’n kop en ook onze arbeidsmarkt ondervindt de gevolgen van het coronavirus. Talent placement bedrijf Accent en Impetus Academy deden een onderzoek naar ons (thuis)werkplezier in 2020. “Het hebben van een job die je plezier geeft, die sterk aansluit bij je interesses en waarbij je het gevoel hebt dat je zinvol bezig bent, is van elementair belang voor zowel je welbevinden maar ook voor de kwaliteit van je werk”, opent Kevin Taelman, CEO van Impetus Academy, een spin-off van Universiteit Gent gespecialiseerd in motivatie en leiderschap op het werk.

Aangeboden door Accent
null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Anouk Lagae, CEO van Accent: “Bij Accent zetten we sinds dag één al in op het werkplezier van onze mensen want met een team dat zijn job graag doet, boek je betere resultaten. Onderzoek toont tegelijk ook aan dat werkgevers helaas het belang van werkplezier onderschatten bij hun medewerkers. Met deze studie en met ‘De Grote Werkplezier Studie’ waaraan bedrijven nu ook kunnen deelnemen, willen we samen met Impetus Academy werkplezier in België echt in kaart brengen alsook op de agenda zetten van elk bedrijf. Het zou fantastisch zijn als we elk jaar zouden kunnen vaststellen dat steeds meer organisaties in België hebben ingezet op het welzijn en het werkplezier van hun medewerkers en dat daardoor het gemiddelde nationale werkplezier is gestegen.”

Crisis brengt pijnpunten nog sterker naar de oppervlakte
De bevinding dat van alle bevraagden 1 op 4 overweegt om van job te veranderen is zowel verrassend als te begrijpen vindt Kevin Taelman, CEO van Impetus Academy: “Enerzijds valt de grootte van die groep op. Als deze trend zich doorzet, dan kan je verwachten dat een behoorlijk groot verloop zich aandient. Dit is toch wel een knipperlicht dat de nodige aandacht verdient. Anderzijds stellen we ook in andere lopende studies vast dat de 3 essentiële basisbehoeftes die de mate van werkplezier bepalen, namelijk de behoeftes aan autonomie, verbondenheid en competentie, een flinke knauw hebben gekregen het afgelopen jaar. Hoe langer een frustratie van één of meerdere van die behoeftes aanhoudt, hoe negatiever de gevolgen voor het welbevinden en het functioneren van werknemers. Dit vergroot op zijn beurt de kans dat mensen zelf op zoek gaan naar manieren om hun autonomie, verbondenheid en competentie in te vullen. Het zoeken naar een andere job is hier een voorbeeld van.

Nog een verklaring die naar voor kan worden geschoven is het feit dat een crisis vaak de pijnpunten binnen een organisatie naar de oppervlakte brengt. Daar waar het al niet helemaal goed zat met de organisatiestructuur of het leiderschap, zal in een crisis nog duidelijker worden. Het langdurig uitsluitend telewerken zet sommige werknemers dan ook aan tot reflectie: ‘Past deze job eigenlijk (nog) wel bij mij? Welke toekomst zie ik voor mezelf binnen deze organisatie of sector?’ Ze verliezen de grip en connectie met de organisatie én er is meer mogelijkheid om op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen of in gesprek te gaan met andere potentiële werkgevers”, aldus Kevin Taelman.

Hoe jonger, hoe meer intenties om te switchen
Is er dan nog ruimte voor verbetering? “Absoluut!”, antwoordt Anouk Lagae. “Uit de studie die we uitvoerden blijkt dat slechts 54% van de Belgen zijn job graag doet. Dat is niet bijster veel te noemen.” In de studie werd een representatieve steekproef van 1001 respondenten bevraagd. Een opvallend resultaat is ook dat een vierde (24,3%) van de bevraagden van job wenst te veranderen, terwijl 18% op dat moment zelfs al actief aan het zoeken is naar een andere baan. Dat is vooral het geval bij jongere werknemers (18- tot 24-jarigen), eerder dan bij oudere werknemers (55- tot 65-jarigen). Nathalie Aelterman, motivatie-expert bij Impetus Academy zoekt de verklaring daarvoor bij jobonzekerheid die de coronacrisis veroorzaakte: “Bij jongeren was die onzekerheid het grootst. In het algemeen zien we dat ze vaak nog op zoek zijn naar waar hun interesses en ambities liggen en zich nog niet helemaal verankerd hebben in een specifieke functie of sector.”

Ook leidinggevenden hebben zin in iets nieuws
Gemiddeld genomen hadden respondenten in een managementfunctie meer nood aan een nieuwe uitdaging. Kevin Taelman licht toe: “Het zijn voor iedereen moeilijke tijden (geweest), en dat is zeker ook het geval voor mensen die een leidinggevende verantwoordelijkheid hebben. Veel leidinggevenden werden namelijk door de crisis sterk uitgedaagd op hun managementvaardigheden. Het contact met het team veranderde, telewerk werd de norm en van de ene dag op de andere diende er op een andere manier te worden (samen) gewerkt. Bovendien kregen sommige organisaties en sectoren het zwaar te verduren. Tegen een achtergrond van onzekerheid, verandering en crisis wordt van een leidinggevende nog meer dan anders verwacht dat hij houvast biedt. Als leidinggevende probeer je je intuïtief aan te passen en je komt daarbij zelf ook onder druk te staan. Hoewel de meest motiverende aanpak van een leidinggevende bestaat uit het gehoor geven aan de verzuchtingen van werknemers enerzijds en het bieden van duidelijkheid en richting anderzijds, is dit voor veel leidinggevenden geen sinecure in tijden van onzekerheden en bezorgdheden.”

Goede voornemens voor 2021
Niet enkel in crisistijden maar ook bij het naderen van een jaareinde staan reflectie en goede voornemens vaak op de agenda. Van de respondenten die aangeven van plan te zijn op zoek te gaan naar een andere job, wil 73,7% dit in 2021 doen. De overige 26,7% is toch ook een grote groep die de zoektocht blijkbaar nog even wenst uit te stellen. Kevin Taelman ziet een verklaring in de onzekerheid over wat 2021 zal brengen. “Ik denk dat 2020 vooral een les in nederigheid is geweest en dat we met z’n allen hebben gezien dat onze dromen en wensen niet altijd te rijmen zijn met de Corona-realiteit. Dat sommigen wel van plan zijn van job te veranderen, maar nog even de kat uit de boom willen kijken hoeft daarom ook niet te verbazen. Naast de goede voornemens die medewerkers nemen, is het voor organisaties ook een goed moment voor goede voornemens. Zij bepalen voor een groot deel mee hoe we het er als mensen psychologisch van af brengen. Ze hebben daarnaast ook alle baat bij het behoud en de duurzame motivatie van hun medewerkers. Duurzaam gemotiveerde medewerkers ervaren meer werkplezier en zijn de sleutel tot duurzaam succes. De organisaties die daar vandaag terrein winnen, zullen dat morgen ook doen.”

Schrijf je bedrijf nu in: De Grote Werkplezier Studie
Wil je weten hoe het werkplezier ervaren wordt in jouw bedrijf? Accent lanceert nu ook De Grote Werkplezier Studie voor ondernemingen en hun medewerkers. Met deze studie krijgen bedrijven op een zeer laagdrempelige manier een eerste idee van de mate van werkplezier bij hun medewerkers, evenals een benchmark en een advies op maat van de deelnemende onderneming. Doe nu mee via degrotewerkplezierstudie.be.

De journalisten van De Morgen zijn niet betrokken bij en niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234