Comics Station

Wanneer Belgische striphelden het papier verlaten

België heeft eindelijk een indoorpark rond zijn nationale striphelden

Botsen met de vliegende bollen van professor Gobelijn, op je gezicht gaan in Urbanus’ cakewalk of samen met Lucky Luke een goederenwagon beschermen tegen treinrovers. Dit weekend opende Comics Station zijn deuren voor de media. 

3 Comics Station. © rv

Zowat een jaar nadat de erven of auteurs van De Smurfen, De Kiekeboes, Lucky Luke, Urbanus, Suske en Wiske en Jommeke er de eerste steen legden, hield het Antwerpse Comics Station een eerste try-outdag voor media, medewerkers en zelfs de prins en prinses en hun kroost. Hen wachtten in totaal vier platformen met zo’n zestig attracties rond voornoemde papieren helden. Een horizontale klimmuur op een Jommeke-decor, een Kiekeboes droptower, darkrides doorheen een smurfenbos of Lucky Lukes Far West, ’s werelds langste glijbaan en talloze interactieve ontmoetingen met Belgische stripfiguren.

De immense put waaruit Comics Station verrees, 24 meter diep, was ooit bestemd als Thalys Terminal. Wim Hubrechtsen, één van de drie CEO’s, ontdekte de site toen hij er jaren geleden “’s werelds grootste flashmob” organiseerde voor het programma Op zoek naar Maria. Mede-oprichter Jeroen Jespers zette er dan weer de FC Kampioenen-expositie op. “In 2013 zijn we er op een dag naartoe getrokken met het idee van een indoor-pretpark rond Belgische stripfiguren,” zegt Hubrechtsen. “Een week later zaten we met NMBS rond de tafel, zeven dagen later volgde een volmondig akkoord.” 

Share

'Ik heb me altijd verbaasd dat België wereldberoemd is op stripgebied, maar er intussen bij ons toch zo weinig vernieuwends rond gebeurde'

Wim Hubrechtsen, CEO van Comics Station

Wat volgde was een intens rondje langs de grote Belgische stripuitgeverijen. "Ik heb me altijd verbaasd dat België wereldberoemd is op stripgebied, maar er intussen bij ons toch zo weinig vernieuwends rond gebeurde. Men is hier niet chauvinistisch genoeg rond dat product. Maar ook: de uitgeverijen moesten een stap vooruit durven denken, vonden wij. Kinderen moeten strips hip en cool blijven vinden, en daar is een indoorpark toch geschikt voor?"

3 Zowat een jaar nadat de erven of auteurs van De Smurfen, De Kiekeboes, Lucky Luke, Urbanus, Suske en Wiske en Jommeke er de eerste steen legden, hield het Antwerpse Comics Station een eerste try-outdag voor media. © rv

Standaard Uitgeverij/WPG sprong mee op de kar, leverde met Suske en Wiske, Urbanus en De Kiekeboes het merendeel van de papieren helden en kocht zich voor net geen 33 procent in in Comics Station. Ballon Media leverde Jommeke en vertegenwoordigde ook Lucky Luke. IMPS, het bedrijf uit Genval achter De Smurfen, gaf dan weer hun zegen voor Peyo’s blauwe boswezens. “En nu hebben we ze samengebracht in 6200 m2, in het mooiste station ter wereld, achttien meter onder straatniveau,” aldus Hubrechtsten. “De totale hoogte van het hele complex is 32 meter, maar door de architectuur, de indeling van de platformen, de verlichting en het grote open dak, heb je niet het gevoel dat je in de catacomben van het station loopt. Dat bleek dit weekend ook uit de reacties.”

Park moet groeien

Op de opmerking of Comics Station zich met al die overwegend Vlaamse striphelden toch niet enigszins beperkt, reageert Hubrechtsen gelaten. “Het park is drietalig opgesteld, maar we focussen op Vlaanderen, Nederland en Wallonië. Het is nu een gezonde mix van Vlaams en Waals, en we hebben gezocht naar populaire reeksen die nog uitgegeven worden.”

3 Comics Station mikt vooral op de jeugd. © rv

Het indoorpark mikt vooral op de jeugd. “Vooral op vier- tot veertienjarigen, maar de attracties zijn zo opgesteld dat ouders, grootouders en echte stripfanaten er ook aan hun trekken komen. Sommige interactieve spellen zijn zelfs zo aangepast dat ouders en hun kinderen het op een in verhouding zelfde moeilijkheidsgraad tegen elkaar kunnen opnemen.

Het totale kostenplaatje: 12,5 miljoen euro. Hubrechtsten: “Dat is veel en niet veel,” zegt Hubrechtsen. “We hebben hard moeten negotiëren voor een haalbaar businessmodel.” 

Op piekdagen hoopt men tot 2.800 bezoekers te kunnen ontvangen. De bezoektijd bedraagt tussen vier en vijf uur. Het jaarcijfer wordt geraamd op 222.000 bezoekers. “Na verloop van tijd hopen we aan 250.000 te geraken. Dit park moet groeien.” 

Comics Station wordt op 9 april geopend voor het publiek. 

cult

zine