binnenland

Zo ziet winkelen eruit in de toekomst

3 © Home of Retail

In Antwerpen is vandaag 'Home of Retail' geopend. Het gaat onder meer om een 1.200 vierkante meter grote ruimte vol winkels van de toekomst. Het kenniscentrum van uitgever RetailDetail wil spelers in de sector inspireren.

Een fullbodyscan die nadien perfect je kledijmaten weet, een koelkast die opvolgt welke voeding op raakt, een robot die je helpt bij het winkelen of projectoren die het lingerieaanbod op een paspop projecten. Het zijn maar enkele voorbeelden te zien in 'anyVille', een "belevingsruimte" met daarin verschillende fictieve retailzaken, zoals een kapper, een koffieshop, een kledijwinkel, maar ook een toekomstig appartement.

Het initiatief komt van RetailDetail, een mediabedrijf dat focust op de retailsector en consumentengoederen. "We brengen hier retailers, partners, scale-ups, universiteiten, experten, verenigingen, steden en gemeenten samen om in cocreatie aan de toekomst te werken en hun concurrentiepositie te versterken", zegt medeoprichter Jorg Snoeck.

Een belangrijk aspect gaat over hoe uitbaters kunnen omgaan met de digitalisering van de sector, met steeds meer onlineaankopen. Naast de beleving in de miniwinkelstraat wordt er ook gewerkt aan onderzoek, met onder meer de medewerking van marketingexpert Gino Van Ossel.

Aan het concept hangt ook de vzw 'Future of Shopping'. Voorzitter daarvan is Erwin Van Osta, CEO van doe-het-zelfketen Hubo. Onder meer Frans Colruyt (Colruyt) of Sven Degezelle (Media Markt-Saturn) verlenen hun medewerking door bepaalde retailkwesties uit de praktijk voor te leggen.

3 © Home of Retail
3 © Home of Retail

zine