Dossier Onderwijs

Wat verandert er op 1 september? De belangrijkste wijzigingen in het onderwijs

3 Binnenkort hangen de kapstokjes weer vol boekentassen.

Het nieuwe schooljaar brengt traditioneel ook een aantal veranderingen met zich mee. Klasse maakte een oplijsting van de belangrijkste. Zo moeten vijfjarigen ten minste 250 halve dagen aanwezig zijn geweest om toegelaten te worden tot het lager onderwijs, er komen proefdoorlichtingen in de basisscholen en de maximumfactuur voor meerdaagse uitstappen stijgt.

5-JARIGE KLEUTERS
Kleuters van vijf moeten tijdens dit schooljaar ten minste 250 halve dagen (in plaats van 220) aanwezig zijn geweest om op 6-jarige leeftijd toegelaten te worden tot het gewoon lager onderwijs in het daaropvolgende schooljaar. De klassenraad beslist over de toelating voor de leerlingen die niet voldoende aanwezig zijn geweest.

MAXIMUMFACTUUR
De minder scherpe maximumfactuur voor meerdaagse uitstappen stijgt door de index. Voor het schooljaar 2017-2018 bedraagt ze aan het einde van het lager onderwijs 425 euro.

GEVALIDEERDE TOETSEN
Alle scholen voor gewoon lager onderwijs moeten voor ten minste twee leergebieden gevalideerde toetsen afnemen bij alle leerlingen. Vanaf het schooljaar 2018-2019 moet dat voor drie leergebieden. De resultaten dienen voor interne kwaliteitszorg. De overheid zorgt voor een kit, waarin de Interdioscesane Proeven, de OVSG-toetsen en de parallelproeven opgenomen zijn.

3 Kleuters van vijf moeten tijdens dit schooljaar ten minste 250 halve dagen (in plaats van 220) aanwezig zijn geweest om naar het eerste leerjaar over te gaan.

VREEMDE TALEN
Basisscholen kiezen voortaan zelf of ze starten met vreemdetaleninitiatie Frans, Duits of Engels. De prioriteit van het Frans vervalt dus.  Voor leerlingen die de onderwijstaal voldoende beheersen, kan een school voor gewoon lager onderwijs vanaf het derde jaar naast Frans, ook Duits en/of Engels aanbieden.

GETUIGSCHRIFTEN
Vanaf dit schooljaar krijgen alle leerlingen op het eind van het basisonderwijs een getuigschrift. Leerlingen over wie de klassenraad oordeelt dat ze in alle doelen in het leerplan bereikt hebben, krijgen het getuigschrift basisonderwijs. De andere leerlingen krijgen een getuigschrift dat aangeeft welke doelen ze bereikt hebben.

EXTRA MIDDELEN NT2
Voor het kalenderjaar worden extra middelen vrijgemaakt zodat extra instromers (naar aanleiding van de vluchtelingencrisis) snel in een NT2-traject kunnen stappen.

3 Vluchtelingen volgen een les Nederlands in Mol. Voor dat type onderwijs worden meer middelen vrijgemaakt. © Vanderveken

VERLOF EN AFWEZIGHEID
De drie bestaande verlofstelsels worden samengevoegd tot één: verlof (VVP) en afwezigheid voor verminderde prestaties (AVP). VVP neem je als leerkracht 24 maanden voltijds of 120 maanden deeltijds. AVP neem je maximaal vijf jaar. Daarnaast kan je via het 'VVP vanaf 55 jaar' tot aan je pensioen onbeperkt je prestaties verminderen. De terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden (TBSPA) en de afwezigheid van lange duur gewettigd door familiale redenen verdwijnen.

ONDERWIJSINSPECTIE 2.0
In het (buitengewoon) secundair onderwijs, het deeltijds kunstonderwijs en het volwassenenonderwijs licht de onderwijsinspectie tijdens het eerste trimester nog enkele scholen en centra door volgens het huidige systeem. Scholen en centra krijgen dertig kalenderdagen op voorhand een aankondigingsbrief. Tegelijk staan er in deze onderwijsniveaus én in het (buitengewoon) basisonderwijs ook proefdoorlichtingen op de agenda. Die gebeuren in aanloop naar een nieuwe vorm van doorlichten die vanaf 1 januari 2018 van start gaat.

STAGEDAGEN

Stageperiodes worden afgestemd op de arbeidswetgeving. Het maximumaantal les- en stage-uren op dag-, week- en jaarbasis blijft van toepassing. Lesbijwoning in een andere school van gewoon secundair onderwijs, wordt ook mogelijk voor leerlingen uit OV1 en OV2 (dit was al zo voor leerlingen uit OV3 en OV4), en is beperkt tot gemiddeld halftijds. Voor leerlingen van OV1 en 2 kan een stage georganiseerd worden, die in groep en onder voortdurende begeleiding van de leraar plaatsvindt. De klassenraad bepaalt de duurtijd. 

M-DECREET
Er start een nieuw ondersteuningsmodel voor scholen waar kinderen met specifieke onderwijsbehoeften les volgen. Voor leerlingen met een verslag voor type 2, 4, 6, 7 (auditief) blijven de scholen voor buitengewoon onderwijs die tot nu toe GON- of ION-begeleiding gaven in gewone scholen, ondersteuning bieden. Voor scholen met leerlingen met een verslag voor type 3 en 7 (spraak- of taalstoornis) en 9 worden er ondersteuningsnetwerken gevormd. Het nieuwe ondersteuningsmodel geldt enkel in het basis- en secundair onderwijs. 

Dossier Onderwijs
Dossier Onderwijs

Lees alle artikels

nieuws