binnenland

Vlaamse overheid ontvangt eerste e-facturen

1 © THINKSTOCK

Deze maand ontvangt de Vlaamse overheid haar eerste e-facturen of digitale facturen. De invoering van elektronische facturatie past in de plannen van de Vlaamse regering om tegen 2017 alle facturatie digitaal te laten verlopen.

De Vlaamse overheid wil de elektronische facturatie stapsgewijs invoeren. De regering besliste eerder dat entiteiten van de Vlaamse overheid in staat moeten zijn om vanaf 1 januari 2015 e-facturen te ontvangen. Vanaf 1 januari 2017 moet elektronische facturatie de standaardprocedure zijn.

Volgens bestuurszaken.be, de site van het beleidsdomein Bestuurszaken, ontvangen deze maand "de drie voornaamste financiële systemen van de Vlaamse Overheid hun eerste e-facturen over het Mercuriusplatform". Dat platform wordt beheerd door de federale overheidsdienst Fedict.

700.000 facturen
De invoering van elektronische facturatie moet voor de Vlaamse overheid niet alleen een daling van de administratieve lasten opleveren, maar moet er ook voor zorgen dat de Vlaamse overheid haar facturen beter op tijd gaat betalen. Jaarlijks ontvangt de Vlaamse overheid 700.000 facturen. Als die allemaal elektronisch zouden verlopen, dan zou dat voor de bedrijven een administratieve lastenvermindering betekenen van ruim 4,8 miljoen euro. Voor de overheid zelf zou er sprake zijn van een "efficiëntiewinst van 7,6 miljoen euro", zo blijkt uit een berekening die huidig minister-president Geert Bourgeois in 2013 maakte als minister van Bestuurszaken.



nieuws

cult

zine