Onderwijs

Techniek blijft zorgenkind in Vlaams onderwijs (vooral bij meisjes)

Techniek en wetenschap? Nog altijd lopen te weinig Belgische jongens en vooral meisjes er warm voor, zo stelt de OESO in een nieuw rapport. ‘Op internationaal vlak bengelen we helemaal onderaan’, zegt topman Dirk Van Damme.

1 Scholieren in technische richtingen zijn schaars, en meestal zijn het ­sowieso ­jongens. © Hollandse Hoogte / David Rozing

Het Vlaamse onderwijs doet het, toch over het algemeen, goed. Maar dat betekent niet dat er in vergelijking met andere landen geen kwetsbare plekken zijn. STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics, zie kader) staat daarbij centraal, zo stelt OESO-topman Dirk Van Damme bij de presentatie van het jaarlijkse overzichtsrapport 'Education at a Glance'. Hij ziet hoe nog steeds te weinig Belgische (en Vlaamse) jongeren kiezen voor technische richtingen, zowel in het secundair als het hoger onderwijs.

Verschillende statistieken tonen een eerder somber beeld. Zo ligt het aantal STEM-gediplomeerden in onze huidige beroepsbevolking laag. 

nieuws

cult

zine