Influencers

Te strenge richtlijnen voor influencers? Misschien, maar wel goed dat er afspraken komen

Minister van Economie Kris Peeters gaat praten met sector om bij te sturen

- Benjamin Van Synghel - Bron: Eigen berichtgeving
1 Qmusic-presentator Sam De Bruyn, een van 's lands belangrijkste influencers, moet binnenkort rekening houden met nieuwe voorschriften. © rv

Richtlijnen voor influencers en de (verdoken) reclame op sociale media. Ons land loopt jaren achter op de rest én moet die dan snel weer intrekken. Een rondje sectorgesprekken moet een nieuwe versie opleveren. "Richtlijnen zijn goed, maar dit gaat van nul naar honderd."

Lees ook:

Paniek bij Vlaamse influencers na nieuwe richtlijnen: "Zo verlies je al je geloofwaardigheid"

De grijze wolken troepten zich dinsdag even samen boven de Belgische Instagrammers, YouTubers  en andere Twitteraars. De FOD Economie stuurde 'Guidelines voor online influencers' de wereld in, de kersverse richtlijn rond (verdoken) reclame op sociale media. De basis is logisch: wie vergoed wordt om reclame te maken, moet dat ook duidelijk maken aan zijn of haar volgers. De richtlijnen zijn een hedendaagse toepassing van het Wetboek Economisch Recht. Dat werd nu voor het eerst vertaald naar all things social. Vooral de rigiditeit van de richtlijnen werd niet gesmaakt.

nieuws

cult

zine