stroompanne Gent

Stroompanne Gent: "Net voor duizenden euro's vlees moeten weggooien"

De stroompanne in Gent heeft voor sommige winkeliers en horecazaken grote gevolgen. Sommige handelaren spreken van duizenden euro's schade.

2 Een technisch probleem in het transformatorstation van Eandis in de Nieuwe Vaart veroorzaakte brand, wat een stroompanne tot gevolg had. © BELGA
Share

'Ik heb net voor minstens 2.000 euro aan vlees moeten weggooien. Ik hoop dat de verzekering hiervoor tussenkomt'

Slager Emre uit de Wondelgemstraat

"De stroom is net terug." In de stem van slager Emre uit de Gentse Wondelgemstraat is niet zozeer opluchting maar wel gelatenheid te horen. Het is immers te laat, de schade is al geleden. "Zonder elektriciteit kan je niet werken in een slagerij. De koelkasten hebben urenlang zonder stroom gezeten. Ik heb net voor minstens 2.000 euro aan vlees moeten weggooien. Ik hoop dat de verzekering hiervoor tussenkomt."

Een stroompanne houdt Gent al de hele dag in haar greep. Om 6.23 uur legde een stroomincident in een transformatorstation in de Nieuwe Vaart grote delen van de stad plat. Duizenden gezinnen en honderden bedrijven moesten het zonder elektriciteit doen. Verkeerslichten deden het niet, waardoor politieagenten het verkeer moesten regelen.

Begrip bij klanten

2 Sushi Palace in Gent (archieffoto) © rv

Vooral voedings- en horecazaken voelen de gevolgen, zoals blijkt uit het verhaal van slagerij Emre. Eenzelfde geluid is te horen bij Sushi Palace in Oudburg. "Toen duidelijk werd dat de stroompanne nog een tijd zou duren, hebben we klanten die een bestelling geplaatst hadden, opgebeld", vertelt Anup Gurung. "Zij reageerden gelukkig begripvol, en zagen in dat wij ook niets aan deze situatie kunnen doen."

Voorlopig heeft hij nog geen eten moeten weggooien, vertelt Gurung. "We hebben vier grote diepvriezers. Die houden het nog wel een paar uur vol. Maar als er om 16 of 17 uur nog steeds geen stroom is, zal ik de verse vis die we dagelijks bestellen mee naar huis moeten nemen. Daarvan zal wellicht een deel in de vuilnisbak belanden."

Veelvoud van 4.000 euro

Share

We zijn de omzet van een hele voormiddag misgelopen. Dat gaat om zo'n 4.000 euro'

Tine Borloo van Proxy Delhaize Rabot

Tine Borloo was al aanwezig in Proxy Delhaize Rabot toen de elektriciteit het vanmorgen begaf. "Ik heb meteen naar Electrabel gebeld. Daar zeiden ze me dat het tegen 8 uur, wanneer de supermarkt opengaat, opgelost zou zijn. Maar toen ik terugbelde werd dat uur steeds bijgesteld: 8 uur werd 9 uur, 9 uur werd 10 uur... Uiteindelijk heeft het tot 13.30 uur geduurd. Ik heb heel veel klanten de deur moeten wijzen."

"Welke gevolgen die stroompanne heeft voor mijn winkel?" Borloo zucht en begint te rekenen. "We zijn de omzet van een hele voormiddag misgelopen. Dat gaat om zo'n 4.000 euro. Daarnaast hebben we heel wat producten uit de koelkasten en diepvriezers moeten halen. Daar zijn we nog een inventaris van aan het maken voor de verzekering, maar dat zal om een veelvoud van dat bedrag gaan."

"Enkel tijd verloren"

De stroompanne betekent niet voor iedereen een ramp. Ook online marketingbureau Publilab in de Gentse Voorhavenlaan zat uren zonder stroom; maar daar werd een oplossing voor gevonden. "Ik kwam rond 9 uur toe omdat ik had afgesproken met een collega. Niets werkte: het koffieapparaat, de automatische kraan in het toilet... We hadden vrij snel door dat het lang zou duren en zijn dan maar thuis gaan werken. Wij doen alles online, dus dat gaat zonder problemen. Zelf woon ik in Zwijndrecht, en hier heb ik wel gewoon elektriciteit."

"Gelukkig hadden we voor vandaag geen afspraken gepland, dus ondervinden wij weinig hinder van de panne. Ik heb enkel de tijd van de onnodige autorit verloren."