File in Antwerpen

Spitsmijden blijkt succes

Antwerps project beloont automobilisten die overstappen op alternatief

- Cathy Galle en Ann De Boeck - Bron: Eigen berichtgeving
1 De Antwerpse spits. © Thomas Legreve

De Antwerpse spits vermijden met de wagen? Het gebeurde de voorbije twee weken al bijna 1.000 keer. Het project ‘spitsmijden’ blijkt een succes en wordt nu met zes maanden verlengd. 'Mensen belonen werkt echt.'

Na de knip in de Leien en de bijkomende verkeershinder groeide de nood aan maatregelen om een verkeersinfarct in Antwerpen te voorkomen. Op 1 september ging het ‘spitsmijden’ van start. Een ideetje dat in Nederland goede resultaten boekt.

Het principe is eenvoudig. Werknemers die in Antwerpen wonen en/of werken en die normaal gezien tijdens de spitsuren door de zone waar nu wegenwerken aan de gang zijn rijden, krijgen een beloning als ze de spits voortaan vermijden. Dat kan door vroeger of later te vertrekken, door alternatieven als openbaar vervoer of fiets te gebruiken of thuis te werken.

Per vijf ‘spitsmijdingen’ krijgen ze een waardebon van 7 euro om te besteden in een Antwerpse winkel. Vanaf vijftien spitsmijdingen krijgen ze een lunch ter waarde van 25 euro aangeboden in een Antwerps restaurant.

Ondertussen schreven 142 bedrijven zich in, goed voor 515 werknemers die meedoen. Die hebben samen al 928 keer de spits vermeden, zo blijkt uit de eerste resultaten die De Morgen kon inkijken.

En dus mag het project een succes worden genoemd, vindt Koen Van De Putte, CEO van Olympus Mobility NV, dat het project op vraag van de stad Antwerpen uitwerkt. “Het gaat hier enkel om extra inspanningen. Bij iemand die bijvoorbeeld al twee keer per week met de fiets naar het werk ging, tellen enkel de extra dagen waarop hij fietst. Die bijna duizend spitsmijdingen in twee weken tijd zijn dus niet min. Daarom wordt de actie nu verlengd tot eind maart volgend jaar."

Bij Olympus kijken ze ook verwachtingsvol naar de komst van de Citypass, waarmee de NMBS en De Lijn eind dit jaar starten in Antwerpen en Gent. Bedoeling is dat een pendelaar voor 60 euro per maand met één kaart zowel trein, bus als tram kan nemen binnen de eigen agglomeratie. Automobilisten die overstappen naar de Citypass en zo de spits vermijden, kunnen zich ook registreren voor lunchbonnen.

Gedrag aanpassen

Het succes is opvallend. Vandaag blijkt uit een enquête van het Verbond van Belgische Ondernemingen dat werknemers niet echt bereid zijn om hun eigen wagen te laten staan. Maar bij Olympus, dat ontstond uit de Belgische Spoorwegen en nu Cambio autodelen, automobielorganisatie VAB en de vzw Taxistop als aandeelhouders heeft, maken ze zich sterk dat het geven van een beloning wel degelijk werkt om gedrag aan te passen. "Gedrag aanpassen is altijd moeilijk", stelt Van De Putte. "Het is een kwestie van mensen over de streep te krijgen. 'Als je een maand met de trein komt naar Antwerpen, krijg je twee gratis lunches.' Als je het zo uitlegt, dan helpt dat."

De keerzijde is natuurlijk het prijskaartje dat eraan vasthangt. Volgens de Antwerpse Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) gaat het om een 'beperkt' bedrag dat de stad daarvoor uittrekt. Hoeveel precies kon hij niet zeggen. Wel dat het project wordt stopgezet wanneer dat budget wordt overschreden. "Maar het is ook nooit onze bedoeling geweest om blijvend te belonen", stelt hij. "We willen mensen laten proeven, ervaren, ontdekken... in de hoop dat ze daarna vaststellen dat de alternatieven goed werken. En dan is de beloning an sich niet meer nodig."

nieuws

cult

zine