Update

Rekenhof kritisch over veiligheidssystemen voor treinen

1 Bij de treinramp in Buizingen (Halle) kwamen op 15 februari 2010 negentien mensen om het leven. © UNKNOWN

De organisatie van de veiligheidssystemen voor treinen, GSM-R (GSM-Rail) en ETCS (European Train Control System), bij NMBS en Infrabel "kan beter" net als de begeleiding van deze investeringsprojecten, stelt het Rekenhof in een nieuw rapport rond spoorwegveiligheid.

Dat is er gekomen na de treinramp in Buizingen, waar op 15 februari 2010 negentien mensen (ook een niet geboren kind) het leven lieten en 150 gewonden vielen. De NMBS, Infrabel en het kabinet Schouppe bevestigen dat ze het rapport hebben ontvangen.
 
Slecht beheer
"Er zijn indicaties dat voor de investeringsprojecten GSM-R en ETCS de projectorganisatie en -leiding in de bestudeerde periode (1999-2009) voor verbetering vatbaar waren", schrijft het Rekenhof. Het is nu aan het parlement om verder te onderzoeken in welke mate het slecht beheer en de manke leiding van opgesomde projecten voor vertraging hebben gezorgd bij de implementatie van die veiligheidssystemen.
 
Het spoorwegveiligheidsrapport is onderdeel van het parlementair onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegnet na het treinongeval in Buizingen, een van de dodelijkste in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen.
 
Radiocommunicatiesysteem
Het veiligheidssysteem GSM-R is een radiocommunicatiesysteem waarmee zowel draadgebonden als draadloze spraak- en datacommunicatiefuncties gerealiseerd kunnen worden. Het ETCS is dan weer een Europees treinbesturingssysteem. Het Rekenhof beklemtoont wel "dat de complexiteit van de projecten (GSM-R en ETCS) niet mag geminimaliseerd worden".
 
Het spoorwegveiligheidsrapport werd op 16 augustus verstuurd naar staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V), minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V), Infrabel, de NMBS en de NMBS Holding. Ook Kamervoorzitter André Flahaut kreeg zijn exemplaar.

Reactie op het rapport

Spoorwegbeheerder Infrabel benadrukt dat "veiligheid de absolute prioriteit is" en verwijst hiervoor naar de ambitieuze timing voor de invoering van systeem TBL1+. "En die is nu nog versneld na het treinongeval in Buizingen", zegt woordvoerder Bram De Saedeleer in een reactie op het rapport van het Rekenhof.

Begin 2010 waren ongeveer 650 seinen uitgerust met TBL1+ en in augustus waren dat al 1.250 seinen. Het is de doelstelling van Infrabel om tegen eind 2012 zowat 87 procent, ongeveer 4.200 seinen, uit te rusten met TBL1+ tegenover de initiële 80 procent tegen 2013.

Signaal
"Deze versnelde invoering van het systeem TBL1+ was de snelst mogelijke planning zonder het treinverkeer te hinderen. Wij beseften dat de buitenwereld een signaal verwachtte. We hebben alle koppen bij elkaar gestoken om de planning nog te verscherpen", gaat De Saedeleer verder. "Hier en daar moet tijdens een verkeersluw weekend een lijn worden afgesloten om de installatie in alle veiligheid te laten verlopen. De versnelde invoering wordt wekelijks opgevolgd en verloopt perfect volgens schema."

Schouppe geeft geen commentaar
Ontslagnemend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) bevestigt de goede ontvangst van het rapport van het Rekenhof. "Hij heeft ook al schriftelijk gereageerd bij de Eerste Voorzitter van het Rekenhof. Hij gaat ervan uit dat hij binnenkort zijn argumenten ook voor de parlementaire commissie kan uiteen zetten. Tot zolang zal hij geen commentaar geven", aldus zijn woordvoerder Jan Pauwels.

Als ex-topman kent Schouppe de NMBS als zijn broekzak want hij heeft het grootste deel van zijn loopbaan voor de spoorwegen gewerkt. Tussen 1987 tot 2002 functioneerde hij als gedelegeerd bestuurder bij de spoorwegen. Nadien stapte hij in de politiek. (belga/ddh)

cult

zine