Mobiliteit

Regering biedt cash voor uw bedrijfsauto

Plannen voor mobiliteitsbudget aangescherpt

1 Aanschuiven op de Brusselse ring. ©Photo News

Geen keuzemenu tussen alternatieve vervoersvormen, maar harde cash voor wie afstand doet van zijn bedrijfswagen. De federale regering heeft haar plannen op scherp gesteld voor het mobiliteitsbudget. Maar er schuilen nog valkuilen.

De regering besliste bij de begrotingsopmaak in oktober 2016 dat er een mobiliteitsbudget kwam. De bedoeling is om de overdaad aan bedrijfswagens (en de daarbij horende files) aan te pakken. Een werknemer zou voortaan beschikken over een budget dat hij kan verdelen over bijvoorbeeld een bedrijfsauto, een nieuwe fiets of een treinabonnement. 

Hoe dat zou worden uitgewerkt, was toen nog niet uitgemaakt. Mogelijk kwam er een soort virtuele portefeuille die de werknemer kan gebruiken voor verschillende vervoersvormen. Mogelijk kon dat budget ook (gedeeltelijk) omgezet worden in nettoloon. De regering heeft nu voor de laatste optie gekozen: cash voor wie zijn auto inlevert.

Tussen 200 en 400 euro per maand

Dat blijkt uit een openbare aanbesteding die de regering heeft uitgeschreven. In de tekst, die deze krant kon inkijken, wordt gevraagd om een wettelijke regeling in die zin uit te werken. Ook wordt duidelijk dat de maatregel er alleen komt voor mensen die nu al een bedrijfswagen hebben.

Het is eerder ongewoon, maar via de FOD Financiën is er gezocht naar een externe partner om een voorstel voor het wetsontwerp te schrijven. SD Worx haalde de opdracht binnen. Het sociaal secretariaat moet ook berekenen welk nettobedrag maandelijks uitgekeerd kan worden. De eerste schattingen schommelen tussen de 200 en 400 euro per maand, al zal dat ook afhankelijk zijn van het type auto waar je in reed.

De keuze van de regering houdt risico's in. Als je de werknemer gewoon extra loon geeft, belet niets hem om met dat bedrag een kleine, vervuilende tweedehandsauto te kopen. Zo doe je niets aan de luchtvervuiling of de files. SD Worx is zich bewust van deze valkuil. 

Share

Als je de werknemer gewoon extra loon geeft, belet niets hem om met dat bedrag een kleine, vervuilende tweedehandsauto te kopen

Bovendien heeft het negatieve advies van de Raad van State over de ecocheques deze week aangetoond dat je een fiscaal voordeel niet zomaar kunt omzetten in cash. En hoe bereken je de waarde van een bedrijfswagen in cash, rekening houdend met alle fiscale en parafiscale regeltjes in ons land, en zonder dat de overheid hier geld bij inschiet? "Het is een bijzonder uitdagende oefening", zegt Veerle Michiels van SD Worx.

Het is MR die aan de kar heeft getrokken om dit systeem erdoor te krijgen. Het zou voor de burger een mooi cadeau kunnen zijn en een eerste stap in een verdere uitbouw van het systeem. CD&V ging altijd op de rem staan omdat de focus moet liggen op mobiliteit. 

Open Vld bekleedt een middenpositie. "Voor ons is het belangrijk dat de mogelijkheid om cash uit te betalen mee wordt opgenomen", zegt Egbert Lachaert, specialist in de materie voor de liberalen. "Maar het moet ook administratief eenvoudig blijven." Voor N-VA is het vooral belangrijk dat de maatregel budgettair neutraal is.

Klemtoon op mobiliteit

Mogelijk gaan de posities nog aan het schuiven. Op 18 april, net na de paasvakantie, krijgt de regering het werk van SD Worx op tafel. Tegelijk zullen de sociale partners tegen eind volgende week een eigen advies formuleren. Werkgeversorganisatie VBO riep de strijd tegen de files uit tot de topprioriteit van 2017. Topman Pieter Timmermans: "Zonder voorafnames te doen: het gaat hier om een mobiliteitsbudget en geen cashbudget. Dan is het logisch dat wij de klemtoon leggen op de mobiliteit in dit verhaal."

nieuws

zine