Geluidsnormen

Politiek tevreden met pauze in dossier geluidsnormen, bedrijfsleven vol ongeloof over 'besluiteloosheid'

Luchtvaartsector klaagt onzekerheid aan na uitstel van echte oplossing

Brussel gaat vanaf zaterdag de strengere geluidsnormen voor vliegtuigen toepassen, maar de boetes worden nog niet meteen geïnd. Terwijl de politici zichzelf feliciteren met deze extra onderhandelingstijd die zo ontstaat, zijn de werkgevers niet te spreken over het 'non-beleid'.

1 Brussel zal de strengere geluidsnormen vanaf zaterdag, wanneer het tweede belangenconflict afloopt, toepassen. Maar omdat de inning van de boetes kan anderhalf tot twee jaar duren. © BART LEYE

De Brusselse regering heeft beslist om de strengere geluidsnormen vanaf zaterdag, wanneer het tweede belangenconflict afloopt, toe te passen. Maar omdat de inning van de boetes anderhalf tot twee jaar kan duren, is er tijd om tot een structurele oplossing te komen, benadrukte minister-president Rudi Vervoort (PS).

Aan politieke zijde wordt positief gereageerd op de Brusselse beslissing. Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) “stelt vast dat de Brusselse regering ingaat op zijn vraag om de pauzeknop in te drukken”. Premier Michel noemt het “een belangrijk signaal” dat Brussel verder wil praten en toont zich tevreden dat het, door de tijdrovende procedure om boetes te innen, niet nodig is om een nieuw belangenconflict in te roepen.

Bourgeois plaatst wel een kanttekening: het verbaliseren van bedrijven maar niet innen van de boetes zal tot rechtsonzekerheid leiden, stipt hij aan.

Slechte soap

En dat is net de grootste kritiek van de bedrijven op de luchthaven, die de politieke spitsvondigheid niet appreciëren. Roger Delye, secretaris-generaal van de Board of Airline Representatives, de spreekbuis van luchtvaartmaatschappijen: "Wij vragen alleen maar een sluitende rechtszekerheid. Met deze zogenaamde oplossing zijn we daar verder van af dan ooit. Ik heb al enkele buitenlandse hoofdkantoren aan de lijn gehad, die mij vragen in welke slechte soap ze meespelen. Men schijnt niet te snappen dat, wanneer er zo'n boete wordt opgelegd, je dat als bedrijf moet opnemen in je boekhouding. Die schuldvorderingen lopen intussen maar op, zonder te weten of en hoe die ooit uitgekeerd moeten worden. Intussen daalt de rendabiliteit van de bedrijven wel. 

"En intussen lijkt het wel Russische roulette. Want de vliegtuigen volgen de routes die Belgocontrol hen oplegt. De ene keer vlieg je over een 'verboden' zone, de volgende keer niet."

Bij Belgocontrol beaamt Dominique Dehaene dit. "Wij krijgen de instructies van de overheid welke routes er gevolgd moeten worden. Zolang die instructies niet wijzigen, volgen wij de bestaande richtlijnen."

Share

'Deze 'oplossing' is politiek spitsvondig maar economisch schrijnend'

Eddy Van de Voorde, luchtvaarteconoom Universiteit Antwerpen

En wat de ene (federale) overheid oplegt als te volgen route, is voor een andere (Brusselse) overheid de aanleiding om boetes uit te schrijven. "Dat krijg ik niet uitgelegd", zegt Delye. "Dat is de voornaamste klacht die ik krijg: de Belgische overheid kan niet beslissen. Dit wreekt zich op termijn."

Dat is ook de vrees van het samenwerkingscollectief ‘Keep Our Airportjobs’ van vakbonden en diverse werkgeversfederaties. “Met de beslissing om pv’s op te stellen zonder tolerantiedrempel, zet men ons het mes op de keel. Het aantal boetes zal meer dan vervijfvoudigen en de onzekerheid en het afschrikkingseffect worden alleen maar groter. De verstrenging van de Brusselse geluidsnormen is nu reeds een reële bedreiging voor onze jobs", klinkt het boos. 

Luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen) noemt deze 'oplossing' "politiek spitsvondig, maar economisch schrijnend".

Bij de chartermaatschappijen Thomas Cook en TUI is de reactie dan ook zuinigjes. Thomas Cook zegt "akte te nemen van de beslissing van de Brusselse regering". Bij TUI zucht woordvoerder Piet Demeyere. "Wij wachten op een definitief wetgevend kader. We maken ons niet meer druk, want elke dag is het toch weer anders." Een dreigement over verhuis of investeringsstop uitten de bedrijven vooralsnog niet. Maar het ongeduld neemt toe. 

De bal ligt nu in het kamp van de federale regering. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot heeft al goed werk geleverd, maar moet nu met voorstellen komen, klinkt het bij Bourgeois en Vervoort. 

Wat zijn de gevolgen van de Brusselse beslissing? Abonnees lezen er meer over in de krant van vandaag en in onze pluszone.