Consumentenzaken

Peeters daagt Ryanair voor rechter en hoopt op Europese steun

1 Kris Peeters: 'Ik besef dat er risico's zijn aan mijn juridische stappen.' © Photo News

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) daagt Ryanair voor de rechter. Hij wil de luchtvaartmaatschappij op die manier onder druk zetten om de wet te respecteren. Peeters hoopt op Europese steun.

Ryanair maakte zich de voorbije weken weinig populair. De lagekostenmaatschappij schrapte honderden vluchten en nam het niet zo nauw met de consumentenrechten van de gedupeerden. Minister Peeters startte een onderzoek en het resultaat daarvan was vernietigend voor Ryanair. De maatschappij communiceerde in het Engels naar Nederlands- en Franstalige klanten, hield klanten aan het lijntje en gaf amper informatie over de annuleringen.

Kan niet, vindt Peeters, die naar de handelsrechtbank stapte. Als de rechter de minister volgt, krijgt Ryanair dwangsommen opgelegd bij nieuwe inbreuken. Het is een drukkingsmiddel, stelt minister Peeters. “Het is niet mijn bedoeling om hen dwangsommen te doen betalen. Ik wil hen vooral aanzetten om de wet correct toe te passen.”

Belangrijke testcase

Share

'Ik kan twee dingen doen: wachten, of een duidelijk signaal geven. Ik ben minister van Consumentenzaken en ik heb voor het tweede gekozen'

Kris Peeters

Een belangrijk demarche, vindt transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). “Dit is een goeie zaak en een heel belangrijke testcase. En de kans is ook reëel dat de minister het haalt. De voorbije jaren verstopte Ryanair, een Iers bedrijf, zich bij conflicten graag achter de Ierse wet, die veel lakser is dan in andere Europese landen. Maar die strategie is aan het wankelen. Een paar weken geleden stelde een arbeidsrechter in Charleroi dat bij arbeidsdisputen niet de Ierse wet telt, maar wel die van het land waarin de persoon zich bevindt. Eerder oordeelde ook een Franse rechter al in die zin.”

Als nu ook de handelsrechtbank in dit dossier dezelfde redenering volgt, zou het weleens grote gevolgen kunnen hebben voor de luchtvaartmaatschappij, meent professor Van de Voorde. “Ik verwacht niet dat de rechter de hele vordering volgt. Maar zelfs al weerhoudt hij maar een deel van de klacht, dan is dat nog altijd pure winst voor de passagiers. En andere landen zullen dan wellicht ook het voorbeeld volgen. Want ook daar zijn ze de praktijken van Ryanair beu."

Al wachten die andere landen nu nog wat af en springt België dus alleen in het bad. Maar volgens minister Peeters was wachten geen optie. "Ik besef dat er risico's zijn aan mijn juridische stappen. De vrees leeft namelijk dat Ryanair kan wegtrekken uit Charleroi en Zaventem. Maar als ik via mijn economische inspectie dergelijke info krijg, dan kan ik twee dingen doen: wachten, of een duidelijk signaal geven. Ik ben minister van Consumentenzaken en ik heb voor het tweede gekozen."

De volgende dagen wil Peeters wel in overleg treden met de Europese Commissie en andere lidstaten. Hij schreef ook al een brief naar de Commissie om steun te vragen. "We moeten samen bekijken hoe we voortgaan."

nieuws