Trappisten

Paters Westvleteren woest na stunt Nederlandse supermarkt

1 © REUTERS

De paters van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren zijn woedend op de Nederlandse supermarktketen Jan Linders, na een stunt met het exclusieve trappistenbier. 

De supermarkt verkocht gisteren eenmalig 300 kratten of 7.200 flesjes van het exclusieve trappistenbier Westvleteren, voor 9,95 euro per stuk. Volgens het Algemeen Dagblad liep het storm. Nog voor de winkel open was, stonden er al bierliefhebbers voor de deur om volgens de woordvoerster van Jan Linders "dit beste biertje ter wereld", te bemachtigen. 

De stunt staat haaks op de filosofie van de paters, die hun productie bewust beperkt houden en het bier alleen verkopen aan de abdij zelf. Kopers mogen maximaal twee kratten kopen en moeten zich ertoe verbinden dat zij de flesjes niet zullen doorverkopen.

"We zijn hier dan ook erg ongelukkig mee", aldus broeder Godfried. "Het kan niet anders of die Nederlanders zijn met 150 auto’s naar hier gekomen. Om nog te zwijgen van hun woekerprijzen: bij ons kost een flesje 2,5 euro per stuk."

Spijt

Share

'In het bijzonder zijn we geraakt door de teleurstelling die de abdijgemeenschap van Westvleteren heeft uitgesproken'

Gineke Wilms, Jan Linders

De Nederlandse supermarktketen heeft intussen zijn spijt uitgesproken over de stuntverkoop van het exclusieve trappistenbier. Na alle commotie heeft er vanmorgen een gesprek plaatsgevonden met de woordvoerder van de paters. "Het was een prima gesprek", zegt woordvoerster Gineke Wilms van Jan Linders. "De komende tijd zullen we het gesprek met de abdijgemeenschap, de paters zelf, aangaan."

Vanmiddag heeft de supermarkt een verklaring gepubliceerd met een excuus: "In de media is veel gezegd en geschreven over deze actie. Het sentiment dat hierbij is ontstaan, hebben we wellicht onderschat. In het bijzonder zijn we geraakt door de teleurstelling die de abdijgemeenschap van Westvleteren heeft uitgesproken. Gezien onze goede intenties betreuren we dit dan ook ten zeerste."

Supermarkketen Jan Linders benadrukt "dat de verkoop - in samenwerking met inkooppartners - vanuit goede intenties, vanuit respect voor alle trappistenbieren en zonder winstbejag is georganiseerd."

zine