Antwerpen

Open Vld wil niet weten van sluiting luchthaven Deurne: "Duidelijk wél nood aan luchthaven in Antwerpen"

3 De luchthaven van Antwerpen in Deurne. © Joost De Bock

Antwerps Open Vld-kopstuk Philippe De Backer wil niet weten van een sluiting van de Antwerpse luchthaven. Sp.a en Groen pleiten ervoor die te sluiten, nadat luchtvaartmaatschappij VLM maandag had laten weten fors te snijden in de vluchten van en naar Antwerpen. De Backer vindt dat Antwerpen wel degelijk nood heeft aan een eigen luchthaven, zij het dan voor zakenvluchten.

VLM Airlines biedt in Antwerpen lijnvluchten aan waar vooral zakenmensen gebruik van maken. Gisteren liet het moederbedrijf van de maatschappij weten dat alle bestemmingen vanuit Antwerpen - op twee na - geschrapt worden. In plaats daarvan wil VLM inzetten op chartervluchten in opdracht van een of meerdere klanten. In de praktijk zijn die klanten meestal reisorganisaties die volledige vakantiepakketten aanbieden. 

3 Tom Meeuws (sp.a). © Photonews

Sp.a: "Moeilijk te verantwoorden"
"Het gebruik van de luchthaven voor toeristische vluchten is een luxe voor mensen uit de Antwerpse regio, maar kan moeilijk rationeel verantwoord worden met een nationale luchthaven die amper veertig kilometer verderop ligt", reageert de Antwerpse sp.a-voorzitter Tom Meeuws. 

Meeuws wijst ook op het dreigende oordeel van de Europese Commissie dat boven de luchthaven hangt. Dat heeft betrekking op de publiek-private samenwerking die Vlaanderen in 2013 opzette met de Franse multinational Egis. Egis is uitbater, maar Vlaanderen is nog steeds verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de luchthaven. Europa moet beslissen of het Vlaamse belastinggeld voor investeringen geen onrechtmatige staatssteun is.

Share

Op de 180 hectare vrijgekomen ruimte wil sp.a een park, met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie

Daarom wil de s.pa Antwerp Airport sluiten. De partij heeft daarvoor al een reconversieplan klaar: tegen 2030 moet de luchthaven dicht. Op de 180 hectare vrijgekomen ruimte zou een park komen, met aan de rand plaats voor scholen, woningen en recreatie. De huidige bedrijfsruimte blijft voor economische activiteiten bestemd. Voor de 60 personeelsleden (voltijds equivalenten) moet er een transitieplan komen in samenwerking met de VDAB en de sociale partners.

Het verlies van een luchthaven in Antwerpen wil de s.pa opvangen met een nauwere samenwerking tussen de NMBS en Brussels Airport, denk maar aan snelle incheckbalies in het treinstation Antwerpen-Centraal. Om de verbinding met Zaventem voor de vliegende Antwerpenaar voordeliger te maken, wil de sp.a ook af van de diabolotaks die treinreizigers moeten betalen als ze een trein nemen naar of van de luchthaven.

Open Vld: "Duidelijk wél nood aan luchthaven"

3 Philippe De Backer (Open Vld). © Photo News

Staatssecretaris Philippe De Backer, die de Antwerpse Open Vld-lijst trekt, spreekt dat tegen. Er is "duidelijk wél nood aan een Antwerpse luchthaven", zegt hij. "We profileren ons als wereldstad, dan moeten we dat ook waarmaken."

Maar de liberalen pleiten dan wel voor een zakenluchthaven. "De luchthaven van Deurne moet Antwerpen snel bereikbaar maken voor zakenlui. Dat is van groot belang voor onder andere de haven en de diamantsector", zegt De Backer.

Om de luchthaven rendabel te houden, denkt De Backer aan samenwerkingen met bijvoorbeeld de hogesnelheidstreinen van Thalys. "We vergeten dat we hier een belangrijke stop hebben. In principe is het station hier dichterbij de luchthaven dan alle andere stations, die kaart moeten we uitspelen."

De Backer benadrukt tot slot dat de overlast voor de buurt "zoveel mogelijk" binnen de perken moet blijven, en pleit daarom voor "structureel overleg met de buurt". De Antwerpse luchthaven ligt op enkele kilometers van het dichtbevolkte Antwerpse stadscentrum.

nieuws

cult

zine