Openbaar Vervoer

Onafhankelijke spoorbonden kondigen stakingen aan voor eind juni

1 © BELGA

Twee spoorbonden hebben onafhankelijk van elkaar een aanzegging ingediend om te staken. Treinbestuurders leggen vanaf 22 juni het werk neer, de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) vanaf 27 juni. 

Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) heeft een stakingsaanzegging ingediend voor vrijdag 22 juni vanaf 3 uur 's ochtends. De aanzegging is voor 48 uur, zo heeft Belga vernomen van een woordvoerder. 

Eerder heeft de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS) ook al bekendgemaakt dat zij een aanzegging hebben van 24 uur hebben ingediend voor het treinbesturingspersoneel, die ingaat op 27 juni om 22 uur. De twee bonden zouden zonder overleg hun aanzeggingen hebben ingediend.

Herwaardering besturingspersoneel

OVS wil protesteren tegen een voorstel tot herwaardering van het besturingspersoneel. De datum werd volgens OVS "bewust gekozen om studenten in de examenperiode zo veel mogelijk te ontzien". Nadien volgen mogelijk verdere acties. "Op de Nationale Paritaire Subcommissie van 6 juni werd een voorstel tot herwaardering van het besturingspersoneel doorgedrukt. Dit voorstel wordt door een meerderheid van het betrokken personeel verworpen", klinkt het bij OVS. 

De opwaardering moet het loonverschil tussen wat treinbestuurders in de privé en bij de NMBS verdienen, kleiner maken. Het voorstel houdt onder meer in dat beginnende treinbestuurders een hoger startloon krijgen en dat er premies worden uitgekeerd bij een bepaalde anciënniteit. Baremieke verhogingen zitten er evenwel niet in. Omgekeerd is er de eis voor een hogere productiviteit, met meer flexibiliteit inzake prestaties en vrije dagen.

Stakingsbereidheid

Share

'Je mag niet vergeten dat treinbestuurder een zwaar beroep is: om verschillende redenen haalt 60 procent van de mensen de pensioenleeftijd van 55 niet'

Joachim Permentier, algemeen secretaris van OVS

De voorbije maanden onderhandelden de vakbonden met de NMBS over die herwaardering. "In de vergadering van vorige week werd een meerderheid gevonden, maar de voorstellen worden niet gedragen door het personeel", zegt Joachim Permentier, algemeen secretaris van OVS. "Er is een enorme stakingsbereidheid."

"Uitgangspunt van de onderhandelingen was dat het beroep van treinbestuurder ondergewaardeerd is", legt Permentier uit. "We merken nu dat er van de treinbestuurders een productiviteitsverhoging gevraagd wordt. In plaats van een humanisering van het vak krijgen we de vraag om flexibeler te werken. Je mag niet vergeten dat treinbestuurder een zwaar beroep is: om verschillende redenen haalt 60 procent van de mensen de pensioenleeftijd van 55 niet."

In een op Twitter gepubliceerde brief aan haar achterban, noemt de vakbond het beroep van treinbestuurder "zonder twijfel het meest beperkende en veeleisende binnen de NMBS, zowel op professioneel, medisch en psychologisch vlak". De vakbond dreigt er in dezelfde brief mee dat, als elke vooruitgang uitblijft of er geen compromis bereikt wordt waar iedereen mee kan leven, "de acties zullen hernemen en verharden vanaf 11 juli".

De vakbond eist de intrekking van dit voorstel en de start van nieuwe onderhandelingen "die tot een voorstel dat breed door het besturingspersoneel gedragen wordt, moeten leiden".

Minimale dienstverlening 

Mobiliteitsminister François Bellot betreurt dat twee vakbonden op twee verschillende tijdstippen het spoorverkeer zullen proberen te hinderen, op een moment dat er nog steeds examens zijn. Normaal zal de minimale dienstverlening voor het eerst in werking treden.

HR Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel, bevestigt dat het ASTB een aanzegging heeft ingediend. OVS heeft dat nog niet formeel gedaan. Indien een verzoeningsvergadering met het ASTB geen resultaat oplevert, wordt het de eerste maal dat de minimale dienstverlening bij het spoor in werking treedt.

Bij die minimale of gegarandeerde dienstverlening moeten de werknemers ten laatste 72 uur voor aanvang van de staking aangeven of ze mee staken of niet. Vervolgens moet het spoor met een vervoersplan komen. "We zijn er klaar voor", klinkt het bij HR Rail.

Eind mei had de socialistische spoorbond ACOD al gedreigd met een spoorstaking, maar uiteindelijk werd er toen geen aanzegging gedaan. Aanleiding was toen de pensioenhervorming.

nieuws

zine