Onderwijs

Nieuw vak op school, uur Nederlands minder

Katholiek Onderwijs Vlaanderen en N-VA botsen over Nederlands

- Remy Amkreutz - Bron: Eigen berichtgeving
2 Schoolkinderen. © Aurélie Geurts

Vanaf september 2019 krijgen leerlingen van katholieke secundaire scholen een nieuw vak. In ‘mens en samenleving’ staat mediawijsheid en ondernemingszin, maar ook burgerschap centraal. Daardoor valt er in het eerste jaar een uur Nederlands weg. Tot onvrede van de N-VA.

Middelbare scholieren die in september 2019 in het katholiek onderwijs starten, zullen les krijgen in ‘Mens en samenleving’. Het nieuwe vak zal in het eerste jaar twee uur per week innemen en draait om mediawijsheid, ondernemingszin, economisch-financiële competenties en burgerschap. Dat meldt Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in een gesprek met deze krant. Vandaag maken zulke thema’s nog deel uit van verschillende vakken.

“Alles draait om hoe een mens zich verhoudt tot zichzelf en tot de samenleving. Bij burgerschap kun je denken aan de staatsstructuur van België, de verschillende regeringen en de gemeenschappen en gewesten. Voor ons is burgerschap niet louter een juridisch gegeven. Het heeft een sociaal-ethische dimensie. Wij vertrekken vanuit verbondenheid en zetten in op een aantal bijbelse intuïties, zoals rechtvaardigheid en generositeit.”

Ondermaats

Share

'Er valt een uur Nederlands weg, maar dat betekent niet dat scholen hier niets aan kunnen doen'

Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen

Het vak gaat samen met het gemoderniseerde secundair onderwijs van start. Vooral leerkrachten economie en humane wetenschappen zullen instaan voor ‘mens en samenleving’. Zij kunnen rekenen op speciale nascholingstrajecten. Ook moet er voor het nieuwe vak plaats worden gemaakt in de lessentabellen. De algemene vorming van leerlingen beslaat 27 uur per week. Waar Nederlands nu op 5 lesuren kan rekenen, zullen dat er in de toekomst nog 4 zijn.

2 Eerstejaars zullen vanaf september 2019 het nieuwe vak 'mens en samenleving' krijgen. © Wouter Van Vooren

“Er valt een uur weg, maar we zorgen er via onze leerplannen voor dat de eindtermen Nederlands (de minimumdoelen, RA) voluit gerealiseerd zullen worden", zegt Boeve. "Maar dat betekent niet dat scholen hier niets aan kunnen doen. Zij kunnen ook in het keuzegedeelte, dat uit nog eens 5 uur bestaat en dat scholen zelf kunnen invullen, een bijkomend uur Nederlands organiseren. Leerlingen kunnen zo op extra leerstof rekenen of krijgen er remediëring.”

Regeringspartij N-VA heeft moeite met de plannen van het katholiek onderwijs en wijst op de dalende prestaties. Eind vorig jaar werd duidelijk dat de Vlaamse tienjarigen ondermaats scoren op het vlak van begrijpend lezen. In de Progress in International Reading Literacy Study eindigden zij op de 32ste plaats. Ten opzichte van 2006 maakten de Vlaamse leerlingen wereldwijd de scherpste daling.

Stemmingmakerij

Share

'Ik denk dat Nederlands het laatste vak is waarop we moeten besparen'

Onderwijsspecialist en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA)

“Ik denk dat Nederlands het laatste vak is waarop we moeten besparen”, zegt onderwijsspecialist en Vlaams Parlementslid Koen Daniëls (N-VA). “In het eerste jaar secundair onderwijs hangen alle vakken samen met begrijpend lezen en we krijgen overal te horen dat het misloopt. En nu geeft een koepel het signaal dat vier uur eigenlijk genoeg is. Deze beslissing staat haaks op de uitdagingen waarmee wij worden geconfronteerd. Wij zullen als N-VA blijven zeggen dat we juist meer moeten inzetten op het Nederlands. Ik hoor ook geen enkele leerkracht zeggen dat zij met een uur minder toekomen.”

In juni richtte minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) samen met haar Nederlandse ambtgenoot een speciale Taalraad op. Tien experts moeten zo recepten vinden om de prestaties rond begrijpend lezen te verbeteren. Het niveau van het Vlaamse onderwijs is uitgegroeid tot een belangrijk maatschappelijk en politiek debat. Boeve geeft aan de nuance te verkiezen. "Aandacht voor het Nederlands maakt ook deel uit van de andere vakken. Wij zijn intussen gewend dat er stemmingmakerij is rond onderwijs. Maar daar mogen wij ons niet door van de wijs laten brengen.”

Lees hier een interview met Lieven Boeve. De topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen wijst samenleving op verantwoordelijkheid: "Het onderwijs is vandaag een politiek strijdveld"

nieuws

cult

zine