binnenland

Naar Parijs? Dan mogen Vlaamse ambtenaren het vliegtuig nemen

Schauvliege en sp.a eisen dat ze trein nemen voor korte afstand

2 © BELGA

Elke dag stappen vijf Vlaamse ambtenaren op een vliegtuig naar het buitenland. Al ligt het ‘buitenland’ soms heel dichtbij. Ze vliegen naar Rotterdam, Parijs, Londen, Luxemburg, Keulen. Steden die perfect met de trein bereikbaar zijn. Waarom nemen ze die dan niet?

Vorig jaar namen de Vlaamse ambtenaren 1.245 keer het vliegtuig voor hun werk, leren statistieken van minister van Ambtenarenzaken Liesbeth Homans. Omgerekend ging het om vijf vluchten per dag. De factuur bedroeg 682.000 euro.

Share

‘Er zijn vanuit Brussel meer treinen naar Parijs dan naar Genk. De trein is vaak sneller en goedkoper. En sowieso beter voor het klimaat’

Joris Vandenbroucke (sp.a), Vlaams Parlementslid

In de vliegstatistieken duiken merkwaardige bestemmingen op, zoals Rotterdam, Parijs, Londen, Keulen, Luxemburg en Düsseldorf. Steden die snel met de trein bereikbaar zijn. Ook bestemmingen zoals Frankfurt, Lyon en Straatsburg zijn vanuit Brussel vlot te bereiken met een hogesnelheidstrein.

“Vlaamse ambtenaren moeten geen vliegtuig nemen naar steden in onze eigen achtertuin. Dat kan niet”, benadrukt Joris Vandenbroucke, de sp.a-kopman in het Vlaams Parlement. “Er zijn vanuit Brussel meer treinen naar Parijs dan naar Genk. De trein is vaak sneller en goedkoper. En sowieso beter voor het klimaat.”

Niet alleen is het vliegtuig meestal duurder, het vervuilt meer. De uitstoot ligt per passagier tot twintig keer hoger dan van een trein. “Wie die vliegstatistieken uitpluist, merkt dat er vaak met lagekostenmaatschappijen wordt gevlogen en bijna altijd in economy. Over de prijs lijkt dus enige hygiëne te bestaan”, vervolgt Vandenbroucke. “Maar het klimaat wordt vergeten. De Vlaamse overheid moet nochtans het goede voorbeeld geven.”

2 . © dm

Duurzaamheid

Homans laat via haar woordvoerder weten dat het aan de managers binnen elk overheidsdepartement is om buitenlandse vliegreizen van hun ambtenaren goed of af te keuren. “De criteria prijs, snelheid en veiligheid zijn daarbij van belang, zonder dat daarbij een vervoermiddel a priori kan uitgesloten worden”, klinkt het per mail. “De manager kan ook het criterium duurzaamheid in ogenschouw nemen.”

Maar een verplichting is er niet. En Homans wil die ook niet invoeren. Opvallend: minister van Klimaat Joke Schauvliege (CD&V) zit op een andere lijn dan Homans. “Ik vind dat de administratie zelf het voorbeeld moet geven voor datgene wat wij aan de bevolking vragen, zoals klimaatbewustzijn.” 

Nederland

Hoe kan het beter? In Nederland mag een ambtenaar alleen op een vliegtuig stappen als zijn bestemming verder af ligt dan zes uur sporen.

Bovendien compenseert de Nederlandse overheid de uitstoot van al haar vliegtuigreizen. Omdat de luchtvaart grotendeels ontsnapt aan de klimaatregels, betaalt het land een ‘compensatietoeslag’. Net als Duitsland, Noorwegen en het VK.

Share

Het al dan niet uitbetalen van uitstootcompensaties is niet onze bevoegdheid

Liesbeth Homans, minister van Bestuurszaken

“Vlaanderen moet volgen”, zegt Vandenbroucke. “Ambtenaren kunnen verplicht worden om de trein te nemen, tenzij hun bestemming op meer dan zes uur sporen ligt. En als ze vliegen, compenseren we de schadelijke uitstoot via compensatietoeslagen.” In 2016 namen Vlaamse ambtenaren 82 keer het vliegtuig naar een bestemming die binnen zes uur te bereiken valt met de trein.

Homans herhaalt: zij zal niets veranderen aan de bestaande regels. “En het al dan niet uitbetalen van uitstootcompensaties is niet onze bevoegdheid”, klinkt het sec.

Schauvliege wil wel ingrijpen. “Ik zal in het nieuwe klimaatbeleidsplan een passage opnemen met richtlijnen voor ambtenaren, die bij hun verplaatsingsgedrag over hun CO2-uitstoot moeten waken en, waar mogelijk, beter de trein dan het vliegtuig nemen. Als ze toch het vliegtuig nemen, zouden ze beter een klimaatcompensatie betalen.”

Schauvliege benadrukt dat dit overeenkomt met haar persoonlijke gedrag: “Ik neem meestal de trein en betaal steeds vrijwillig compensatie.” 

‘Er zijn vanuit Brussel meer treinen naar Parijs dan naar Genk. De trein is vaak sneller en goedkoper. En sowieso beter voor het klimaat’