Limburg

Limburgse Noord-Zuidverbinding stap dichterbij

1 Joke Schauvliege. © BELGA

De Vlaamse regering heeft een cruciale horde genomen in de realisatie van de Limburgse Noord-Zuidverbinding. Bijna een jaar nadat de (vorige) Vlaamse regering koos voor het omleidingstracé, heeft de regering-Bourgeois nu het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) principieel goedgekeurd. Dat heeft minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) bekendgemaakt. Het GRUP, zeg maar de ruimtelijke inkleuring van de plannen, gaat nu naar de Raad van State. Na dat advies volgt de definitieve goedkeuring door de Vlaamse regering.

Het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding sleept al jaren aan. In 2008 besliste de toenmalige Vlaamse regering al om de belangrijke verbindingsas tussen Eindhoven en Hasselt aan te pakken met een omleidingsweg die de dorpksernen van Houthalen-Helchteren ontzag.

Maar in 2013 vernietigde de Raad van State het GRUP en het plan-MER voor die omleidingsweg. Het tracé zou belangrijke schade veroorzaken aan natuurgebieden die beschermd zijn door Europa. De vorige Vlaamse regering werkte een nieuw ontwerp-GRUP uit en koos daarbij voor het omleidingsscenario in plaats van het doortochtscenario (een tracé met tunnels onder het centrum van Houthalen-Helchteren).

Op 4 april 2014 werd het GRUP met het omleidingstracé voorlopig vastgesteld. Nadien volgde een openbaar onderzoek waarin 27 opmerkingen, bezwaren en adviezen werden geformuleerd. Volgens minister Schauvliege is de regering tegemoetgekomen aan die opmerkingen. "Zij hebben er wel toe geleid dat een aantal stedenbouwkundige voorschriften scherper werden geformuleerd", aldus de CD&V-minister.

Na een lange dag van vergaderen en druk overleg heeft de Vlaamse regering vrijdag de knoop doorgehakt. Het dossier ligt gevoelig omdat rekening moet worden gehouden met zowel de economische factoren als de leefkwaliteit van de omwonenden en ook met de natuur en het leefmilieu. Zo bevat het besluit een reeks milderende milieumaatregelen.

Het GRUP gaat nu naar de Raad van State. Over ongeveer een maand wordt de definitieve goedkeuring van de regering verwacht. "Dan kan het Agentschap Wegen en Verkeer het gekozen tracé in detail uitwerken om zo tot een concreet uitvoeringplan te komen. Op basis daarvan zal een aannemer worden gezocht, die een bouwvergunning moet aanvragen. Ook in deze fase volgt nog een inspraakmoment", luidt het.

Minister Schauvliege: "De Vlaamse regering zal naar aanleiding van de aanleg van een omleidingsweg rond Houthalen-Helchteren voldoende aandacht besteden aan de behoeften en wensen van zowel landbouw als natuur in een ruimere landinrichting. Ik ben tevreden dat de Vlaamse regering een belangrijke stap heeft gezet in een betere ontsluiting van Limburg."

N-VA: "Evenwicht gevonden tussen economie en ecologie"

"Het is belangrijk dat de beslissing over de Noord-Zuid is gevallen. En voor ons is het belangrijk dat er een goed evenwicht is gevonden tussen de economische belangen en de ecologische belangen", zegt Vlaams parlementslid Jos Lantmeeters (N-VA) in een reactie op de beslissing van de Vlaamse regering in het dossier van de Limburgse Noord-Zuidverbinding. Volgens Lantmeeters was het voor zijn partij vooral belangrijk dat een groene corridor van ruim 200 ha tussen Leopoldsburg en Helchteren werd gevrijwaard.

"De realisatie van de Noord-Zuid heeft natuurlijk grote economische belangen, maar wij wilden ook zeker de ecologische belangen vrijwaren. Dat evenwicht zit nu in de beslissing", besluit het N-VA-parlementslid.

nieuws

cult

zine