FRITUUR

Jonge architecten nemen Brusselse frietkoten onder handen

2 Het nieuwe ontwerp van Studio MOTO voor de iconische frituur aan het Atomium. © Studio MOTO

Het jonge Gents-Luikse architectenbureau Studio MOTO heeft een architectuurwedstrijd voor Brusselse frietkoten gewonnen. Hun spiegelende neonontwerp kwam als beste uit 52 inzendingen van nationale en internationale kandidaten.

Tien Brusselse frituren krijgen weldra een opvallende update: met een volledig spiegelende buitenkant en opvallende neonletters stappen ze de 21ste eeuw in. Het ontwerp is van de hand van Studio MOTO, het in 2017 opgerichte architectenbureau van Luikenaar Thomas Hick en Gentenaar Mo Vandenberghe. Zij kwamen als beste uit 52 nationale en internationale kandidaten die deelnamen aan een architectuurwedstrijd, georganiseerd door Stad Brussel en de Brusselse frituristen.

Het gaat onder andere over de iconische kiosken aan het Atomium, aan de Kapellekerk en aan de Lakensestraat, tegenover de KVS. In totaal worden tien frituren onder handen genomen, allemaal in Brussel en Laken. Die zijn eigendom van Stad Brussel en worden gehuurd door de uitbaters, die hun fiat gaven voor de renovatie. “De uitbaters zijn tevreden”, stelt Vandenberghe. “Ze hadden op zich niet zo veel zin om de gebouwen aan te passen, dus ze waren een beetje bang. Daarom hebben we voor een subtiel ontwerp gekozen. Ze zijn blij dat het nog steeds gewoon een frietkot blijft.”

Share

'Elke plaats is anders, elke plaats heeft een andere identiteit. We willen daar met één ontwerp op inspelen'

Architect Mo Vandenberghe (Studio MOTO)

De oude kiosken worden dan wel volledig afgebroken en heropgebouwd – vermoedelijk binnen een termijn van zo’n twee jaar – maar het ontwerp van Studio MOTO vertrekt wel “vanuit de waardering en het respect voor het traditionele frietkot”, klinkt het. De karakteristieke luifel, de glazen toog en de herkenbare lichtreclame – nu in neon – blijven intact. “We wilden een echt ‘frietkot’ bouwen”, legt Vandenberghe uit. “We hebben rekening gehouden met de geschiedenis en aard van de frituur: die moet goedkoop en functioneel zijn.”

Dialoog met de omgeving

Toch is het ontwerp van de twee architecten, die ervaring opdeden bij onder andere Robbrecht & Daem en OFFICE (Kersten Geers en David Van Severen), ook opvallend: de buitenkant van de kiosk bestaat immers volledig uit spiegels. “Een frituur is onderdeel van het straatbeeld. Als je dat op een goede manier aanpakt, kun je dat straatbeeld ook opwaarderen.” De spiegelwanden moeten de link met de omgeving benadrukken, duidt Vandenberghe. “Elke plaats is anders, elke plaats heeft een andere identiteit. We willen daar met één ontwerp op inspelen. Dankzij de spiegels gaat de frituur in dialoog met de straat. En de neonreclame is dan weer anders voor elk specifiek geval: zo krijgt ook elke frituur een eigen identiteit.”

2 Het ontwerp steunt op spiegels en neonverlichting. © Studio MOTO

zine