Fipronilcrisis

Hoe twee joviale kerels ons in fipronilcrisis stortten

Nederlanders gingen van deur naar deur met bloedluisverdelger Chickfriend

De twee Nederlanders achter bloedluisverdelger Chickfriend zijn ondergedoken. Martin van de B. (31) en Mathijs IJ. (24) gingen al een jaar van deur tot deur om het 'wondermiddel' te verkopen. Maar geen enkele kippenboer mocht weten wat erin zat.

1 Mathijs IJ. (foto) en z'n kompaan waren graag gezien en sponsorden lokale evenementen, nu zijn ze van de aardbol verdwenen. © rv

De zaak van Martin van de B. en Mathijs IJ. boomde, want elke kippenkweker kan bloedluizen missen als de pest. De mijten kruipen 's nachts uit hoeken en kieren om bloed te zuigen bij de kippen. Gevolg: de kippen leggen niet meer en als het probleem echt aansleept, worden de beesten helemaal verzwakt. Al jaren zoekt de sector naar een ideale oplossing, maar zelfs de beste middeltjes helpen maar een maand of drie. Het nieuwe spul van Chickfriend garandeerde minstens een half jaar tot wel acht maanden succes. De twee schuimden elk pluimveebedrijf af om hun product te verkopen en ze hielden verkoopspraatjes op beurzen en evenementen. In Nederland, maar ook in ons land.

Lopend vuurtje

Share

Het nieuws over het middel ging snel rond. Een boer sprak in tijdschrift 'Pluimveeweb' vol lof over Chickfriend

Met een wagentje konden ze gemakkelijk door de kippenstallen rijden om het product overal te vernevelen. Ze hadden er ook eucalyptus en menthol aan toegevoegd, zodat de stallen na de behandeling lekker fris roken. "Wat zit er precies in?", vroegen de kippenboeren zich af. Dat konden de twee niet zeggen, want de concurrentie zou kunnen profiteren. Veel meer dan Dega-16, een zogezegd legaal product, gaf het duo niet prijs. Over het verboden fipronil dat er ook inzat: geen wóórd.

De hele sector reageerde enthousiast en het nieuws over het nieuwe wondermiddel ging als een lopend vuurtje rond. Eind juni sprak een kippenboer in het Nederlandse vaktijdschrift Pluimveeweb vol lof over Chickfriend. De jonge ondernemers profiteerden maximaal en alles werd vlot gedeeld op hun Facebookpagina. Ze sponsorden lokale evenementen, zoals tractorpulling en touwtrekken. Graag geziene gasten. Toen nog.

nieuws

cult

zine