Onderwijs

Het leesplezier verdwijnt: slechts 24 procent van Vlaamse leerlingen leest echt graag

Tienjarigen presteren ‘ronduit zwak’ in internationaal onderzoek naar begrijpend lezen

- Remy Amkreutz - Bron: Eigen berichtgeving

Wereldtop of zelfs subtop? Voor Vlaamse tienjarigen zijn ze op het vlak van leesvaardigheid onbereikbaar. Hun resultaten zijn ten opzichte van tien jaar geleden in vrije val. Vooral een gebrek aan enthousiasme en te weinig leestijd op school spelen de leerlingen parten.

Hoe goed zijn onze leerlingen in lezen? Het antwoord zal u niet meteen bevallen. Uit de internationale Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) wordt duidelijk dat Vlaamse tienjarigen, het vierde leerjaar, op zo goed als alle vlakken achteruitgaan. Onze leerlingen eindigen op een 32ste plaats. Ten opzichte van 2006, de vorige keer dat Vlaanderen deelnam, maken onze leerlingen wereldwijd de scherpste daling. “Een alarmbel”, klinkt het bij de Leuvense onderzoekers.

Maar wat ligt aan de “dramatische daling” ten grondslag? Het feit dat onze scholen meer anderstaligen herbergen, kan dit volgens de onderzoekers niet verklaren.

nieuws

cult

zine