Google

Google wil voet binnen op de nieuwsvloer: 150 miljoen euro voor digitale journalistiek

Internetgigant Google wil de onderkoelde relatie met de klassieke mediasector ontdooien. Digital News Initiative, een fonds met 150 miljoen euro in kas, dient als glijmiddel. Ludovic Blecher is de man die dat geld mag verdelen.

1 Ex-journalist Ludovic Blecher beheert het fonds van Google voor innovatieve projecten in de klassieke mediasector. © AFP

De relatie tussen Google en de klassieke mediabedrijven is op zijn minst gespannen te noemen. Dat de geperfectioneerde zoektech­nologie van Google hen helpt om met hun nieuws­­­berichten, artikels en videos een breed publiek te bereiken, vinden mediabedrijven wereldwijd een goede zaak. Dat de Ameri­kaanse internet­reus rijk wordt dankzij de advertenties die het naast die zoekopdrachten verkoopt, steekt hen de ogen uit. Bovendien is Google zo dominant geworden dat er zo goed als geen onderhandelingsmarge is.

Share

'Ons geld biedt mediabedrijven de tijd even uit de ratrace te stappen’

Ludovic Blecher, Google

In een poging de plooien glad te strijken lanceerde Google twee jaar geleden het Digital News Initiative (DNI), een fonds goed voor 150 miljoen euro, dat innovatie op het vlak van digitale journalistiek moest stimuleren.