Gent

Gent lanceert grootschalige diversiteitscampagne: "Dit is geen steekvlam"

2 Het campagnebeeld van 'Iedereen anders, allemaal Gent'. © Jeroen Van Zwol

Morgen lanceert Gent een grootschalige campagne om 'respectvol samenleven in een diverse stad' te promoten. Iedereen anders, allemaal Gent zal de komende weken overal in het straatbeeld prijken. "Maar wat met de Roma's, horen zij er ook bij?"

Share

'Diversiteit is een verrijking voor onze 259.000 inwoners, dat is de boodschap'

Resul Tapmaz, Gents schepen van Gelijke Kansen

'Vuile homo, vertrek!': in het Rabot, een Gentse volkswijk, vonden in 2015 in korte tijd twee incidenten van homohaat plaats. En dat waren niet de enige. De voorbije jaren deden er zich in Gent nog een aantal incidenten van homofobie, seksisme en racisme voor. "Dat kan niet, vonden veel Gentenaars. En dat is ook de mening van het stadsbestuur", zegt Resul Tapmaz (sp.a), schepen van Gelijke Kansen. "Niemand mag discriminatie vrezen."

Daarom komt de stad nu met de Iedereen anders, allemaal Gent-campagne. De komende weken zijn de campagneaffiches overal in het Gentse straatbeeld te zien en op de promosite stad.gent/diversestad getuigen Gentenaars hoe ze diversiteit beleven. Tapmaz: "Diversiteit is een verrijking voor onze 259.000 inwoners, dat is de boodschap. We zien diversiteit breed: ouderen, jongeren, mensen met een migratieachtergrond, holebi’s en transgenders. Elke Gentenaar verdient respect."

2 © Jeroen Van Zwol

In maart 2015 lanceerde Gent een meerjarenplan tegen racisme en discriminatie met 58 acties, waaronder praktijktesten op de private huurmarkt. Ook sensibiliseren is een onderdeel van het plan en daar komt Iedereen anders, allemaal Gent aan tegemoet.

"Een goede campagne", vindt Pascal Debruyne, stadsonderzoeker verbonden aan de UGent. "De stad wil de diverse samenleving tonen zoals ze is, maar vraag is of ze alle diversiteit wil weergeven? Wat met Roma-burgers bijvoorbeeld, horen zij er ook bij?"

De laatste tijd komt Gent geregeld in het nieuws met gekraakte woningen door Roma's en dat creëert ergernis bij een deel van de burgers. Tapmaz benadrukt dat Bulgaren, Slowaken en Roma wel degelijk ook deel uitmaken van de campagne. "Samenleven is niet altijd even gemakkelijk", zegt hij. "Punt is dat we wederzijds respect vragen om het een kans te geven. Het spreekt voor zich dat wie de wet overtreedt moet worden berispt. Maar je mag mensen of leden van een groep niet allemaal over dezelfde kam scheren."

Share

'Aangezien achter de campagne ook een meerjarenplan schuilgaat, zou het effect weleens heel sterk kunnen zijn'

Fons Van Dyck, communicatie-expert

Dan rest nog de vraag: is zo'n campagne wel effectief? Vorig jaar kwam Antwerpen met een 'in your face'-campagne tegen seksuele intimidatie op straat onder de slogan: Mag iemand jouw moeder een hoer noemen?. In dat opzicht klinkt Iedereen anders, allemaal Gent wat knullig.

Niet noodzakelijk, reageert Fons Van Dyck van communicatiebureau BBDO Belgium. Met zijn recente Impact!-campagne die jongeren uit probleemsteden wil inspireren weet Van Dyck waarover hij het heeft: "Het is duidelijk dat acties als die van Antwerpen op korte termijn veel spraakmakender zijn, nadeel is dat ze dikwijls steekvlammen zijn. Morgen zijn mensen die weer vergeten. Met een campagnesite met getuigenissen van inwoners zet Gent meer in op de diepte en bijgevolg de lange termijn. Aangezien achter de campagne ook een meerjarenplan schuilgaat, zou het effect weleens heel sterk kunnen zijn."