Vervoer

Geen tram of bus: Gentse schepen denkt na over een kabelbaan

- Redactie - Bron: Radio 1, Belga
1 Een kabelbaan in Rio de Janeiro. © NYT

Een kabelbaan - eentje met de nodige pylonen en bakjes - in de zuidelijke rand van Gent? Schepen voor onder meer Middenstand en Innovatie Christophe Peeters (Open Vld) deed het opvallende voorstel tijdens een kopstukkendebat. "Het is geen nieuw concept, in Zuid-Amerika is het heel erg in."

Share

'Op De Lijn kunnen we nog twintig jaar wachten. Laat het ons zelf doen'

Schepen Christophe Peeters (Open Vld)

Bedrijvenzones als het Eiland Zwijnaarde zijn volgens de schepen te moeilijk bereikbaar. "Op De Lijn kunnen we nog twintig jaar wachten. Laat het ons zelf doen en out of the box denken", aldus Peeters tijdens het debat. "We kunnen zo zorgen dat we geen dure onteigeningen hebben en geen lange procedures moeten doorlopen om tramlijnen aan te leggen."

DM Zapt

Krijg gratis nieuws uit Gent via WhatsApp

1. Voeg De Morgen toe aan uw contacten, met het nummer 0474 74 10 25

2. Open WhatsApp en stuur ons het bericht GENT AAN.

3. Klaar! U ontvangt nu het laatste nieuws uit Gent.

Hoe werkt het precies?

Bij Radio 1 lichtte hij het idee verder toe. Volgens hem zou de kabelbaan kunnen starten aan het Sint-Pietersstation. "Dan kan hij de Ringvaart oversteken tot Flanders Expo en van daaruit de Ringvaart volgen tot aan het wetenschapspark van Zwijnaarde en de site van het voetbalstadion", omschrijft Peeters het mogelijke parcours van de Gentse kabelbaan. Het hele traject zou zo'n 5 kilometer overspannen.

Het project zou in het zuiden van de stad ontplooid worden, omdat de ringvaart daar alternatieve infrastructuurwerken erg duur maakt. De kabelbaan zou op die manier ook niet te veel door dunbevolkt gebied worden getrokken. De capaciteit kan bovendien hoog liggen, afhankelijk van de cabines. Wachttijden liggen dan weer laag. Peeters wil voor de financiering van het project, dat tussen de 100 en 150 miljoen euro zou kosten, samenwerken met private partners. Tegen 2025 kan Gent een operationele kabelbaan hebben.

Zuid-Amerika

In heel wat Zuid-Amerikaanse steden is de kabelbaan een ingeburgerd transportmiddel. Maar ook in Europa zijn kabelbanen aan een opmars bezig. In het Franse Toulouse bouwen ze er een en het Zweedse 'Gondola Project' is een vergelijkbaar project. In Londen verbindt kabelbaan Emirates Air Line de beide oevers van de Theems.

"In Zuid-Amerika is het heel erg in", weet Peeters. "La Paz heeft al vijf volwaardige lijnen. Ook dichterbij, in Göteborg en Hamburg, zijn ze ermee bezig."

Een uitgewerkt plan heeft Peeters niet, noch zijn er studies gedaan. Kijkend naar het Zweedse Göteborg gelooft de schepen dat de aanleg en exploitatie een "stuk goedkoper is" dan bijvoorbeeld een nieuwe tramlijn. "Met zo'n baan kan je goed en kwalitatief openbaar vervoer realiseren."

Dossier Nieuws uit Gent
Dossier Nieuws uit Gent

Lees alle artikels

nieuws

cult

zine