Kernkabinet

Filosofe Tinneke Beeckman: "Een kus is intiem. Daar wil je als vrouw toch zelf over beslissen?"

Filosofe Tinneke Beeckman over de Franse brief en ‘het recht om vrouwen lastig te vallen’

Honderd Franse vrouwen, met actrice Catherine Deneuve op kop, verdedigen het ‘recht om vrouwen lastig te vallen’. Filosofe Tinneke Beeckman denkt er het hare van: "Zij veronderstellen een incasseringsvermogen waarvan jongere vrouwen denken: wij hóéven dat helemaal niet te hebben."

Share

'Wellicht wilden ze in de brief de vergelijking trekken met de vrijheid van meningsuiting. Die impliceert ook de vrijheid om te beledigen'

Tinneke Beeckman

Verkrachting is een misdaad. Maar aanhoudend of onhandig geflirt is dat niet’, zo begon het Franse collectief in Le Monde. De schrijfsters, vooral afkomstig uit de filmwereld, media en wetenschappen, hekelen het ‘puritanisme’ dat sinds de zaak-Weinstein opmars maakt. Bekendste krabbels onder de open brief zijn die van Catherine Deneuve, grande dame van de Franse film, en van de schrijfster Catherine Millet, bekend van de erotische roman Het seksuele leven van Catherine M.

De reacties in binnen- en buitenland waren verdeeld. Sommigen knikten heftig, anderen, zoals de Franse politica Ségolène Royal, schudden het hoofd. Filosofe Tinneke Beeckman: “Vooral dat woord ‘lastigvallen’ was schrikken. Velen werpen op: hoe kun je nu, tegen die hele #metoo in, opnieuw het lastigvallen rechtvaardigen?’”

Deneuve en co. klagen aan dat de #metoo-­slinger doorslaat: van feminisme naar ­mannenhaat. Terecht?

Tinneke Beeckman: “Ze hebben wel een punt dat je publiekelijk aan de schandpaal kunt worden genageld zonder jezelf te kunnen verdedigen. Dat is een van de nadelen van de sociale media, van trial by media. Als iedereen rechter wordt, dan worden er ook onrechtvaardige vonnissen geveld. Dat is niet de manier om met eventuele misdrijven om te gaan.

“Ook interessant is hoe ze de moraalridders koppelen aan religieuze fanatici en reactionairen. Hoe ze zeggen: als je vrouwen alleen benadert als slachtoffer, stimuleer je hun autonomie niet. Ook waar. Vrouwen hoeven geen slachtoffer te zijn, moeten zich niet vereenzelvigen met wat ­mannen over hen zeggen of met hen doen.”

Is het toeval dat deze brief uit Frankrijk komt aanwaaien? Een land waar je ook al makkelijk wegkomt met, pakweg, overspel.

(lachje) “Nee, zeker niet. Op dat vlak is er een enorm verschil tussen de Angelsaksische, meer puriteinse cultuur en de Franse galanterie en het spel van de verleiding. Seksualiteit en sensualiteit hangen er veel meer in de lucht. Het maakt er deel uit van het gesprek, de atmosfeer.

“Op zich beantwoordt de galanterie, die al sinds de 17de eeuw opgang maakt, al aan een aantal problemen die de #metoo-beweging heeft aangekaart. Want ze houdt juist in dat mannen leren te verleiden met woorden, met hun charmes. Dat ze vrouwen moeten bewonderen. En dat ze geen recht hebben om zomaar in iemands leven binnen te dringen. De regels van die eeuwenoude galanterie schrijven ook discretie voor. Als een relatie spaak loopt, zal de man alle liefdesbrieven teruggeven aan de vrouw, om zo haar reputatie te beschermen.”

Het ‘recht om vrouwen lastig te vallen’ lijkt daar toch ver van af te staan.

“Klopt, dat woord ‘lastigvallen’ deed me ook schrikken. Wellicht wilden ze de vergelijking trekken met de vrijheid van meningsuiting. Die impliceert ook de vrijheid om te beledigen. Ze maken daar een equivalent op het vlak van ­seksualiteit: de vrijheid om lastig te vallen.

“Ze hebben het in hun brief ook over berichtjes sturen, zelfs als de ontvangster geen interesse toont. Of over een gestolen kus. Ze hebben nogal een ruime definitie van wat ze toelaten. Een kus is al intiem, niet? Daar wil je als vrouw toch zelf over beslissen.

nieuws