binnenland

"File? Niet mijn schuld", vindt driekwart Belgen

De Lijn lanceert campagne 'Mobiele Maandag'

2 Door het gaslek in Aalst was het de hele dag aanschuiven op de E40 richting Brussel vanaf Wetteren. De politie baant zich een weg door de wagens op weg naar een interventie © Didier Verbaere

Eén dag per week kiezen voor combimobiliteit. Dat is het doel van 'Mobiele Maandag', de nieuwe campagne van De Lijn. De vervoersmaatschappij wil zo de Vlaming kritisch doen nadenken over zijn verplaatsingsgewoonte, het fileprobleem en het daaruit voortvloeiend ecologisch, economisch en psychologisch leed aanpakken.

Uit een mobiliteitsonderzoek van iVOX in opdracht van De Lijn bij 1.000 Vlamingen tussen 15 en 75 jaar, blijkt dat 93 procent van de Vlamingen vindt dat het mobiliteitsprobleem steeds erger wordt en dat er dringend oplossingen moeten komen. 91 procent gaf aan dat we te veel stilstaan in het verkeer. Toch verwachten Vlamingen vooral dat anderen het fileleed zullen aanpakken. Drie kwart (74 procent) vindt dat hij zelf niet aan de oorzaak van de files ligt. 

De Vlaming gelooft ook dat er alternatieven nodig zijn voor de wagen om het fileprobleem op te lossen. Zestig procent van de respondenten ziet een oplossing in het openbaar vervoer en combimobiliteit (het combineren van verschillende vervoermiddelen zoals fiets, te voet, de bus of tram, de auto...).

2 Vlamingen verwachten vooral dat anderen het fileleed zullen aanpakken: driekwart (74 procent) vindt dat hij zelf niet aan de oorzaak van de files ligt. © Photo News

Fileproblematiek écht oplossen

"De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017. Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. "Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit."

Daarom lanceert De Lijn de nieuwe campagne, die vanaf 16 april de Vlaming wil aansporen om kritisch na te denken over zijn verplaatsingsgewoonte, en minstens één dag per week te kiezen voor combimobiliteit. 

"Impact kan gigantisch zijn"

Volgens professor Duurzame Mobiliteit & Logistiek aan de VUB Cathy Macharis kan de impact van Mobiele Maandag gigantisch zijn. "Als iedereen één dag de auto thuis laat, zorgt dat al voor 20 procent minder uitstoot door de wagen", zegt ze.
Wie wenst kan zich via de website registreren als Mobiele Maandagman of -vrouw. Op de website staan ook heel wat tip over hoe je combimobiel kan zijn.

nieuws

cult

zine