Apache

Ex-kabinetschef De Wever eist 100.000 euro van nieuwssite: “Apache verspreidt leugens”

1 Apache-hoofdredacteur Karl Van den Broeck. © photo_news

Projectontwikkelaar Land Invest en Joeri Dillen, de voormalige kabinetschef van Bart De Wever (N-VA), dagen nieuwssite Apache voor de rechter. Aanleiding is een reeks artikels over de belangenverstrengeling op de Antwerpse vastgoedmarkt.

“Een doorzichtige poging om Apache monddood te maken.” Zo noemt Apache-hoofdredacteur Karl Van den Broeck de twee dagvaardingen die deze week toekwamen op de redactie. Ze zijn een reactie op de artikelenreeks die Apache publiceerde over een aantal opvallende vastgoeddeals in Antwerpen en de verwevenheid daarbij tussen de politiek en het bedrijfsleven.

De eerste dagvaardiging komt van Joeri Dillen, voormalig kabinetschef van Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). Dillen eist 100.000 euro van Apache wegens laster en eerroof. Hij pikt het niet dat Apache hem in verband brengen met de Optima-zaak. De dagvaarding is gericht aan twee journalisten en de verantwoordelijke uitgever.

Share

Apache verwijt mijn cliënt dat hij de beslissingen van het schepencollege heeft beïnvloed. Dat is onjuist

Omar Souidi, advocaat van Jeroen Dillen

“Apache verspreidt leugens”, zegt Dillens advocaat Omar Souidi. “Als u de naam van mijn cliënt ingeeft in de zoekbalk van Apache, dan blijkt duidelijk dat men hem presenteert als een man die een computer zou gekraakt hebben om documenten te bekijken. Dat is bullshit. Bovendien verwijt Apache hem dat hij de beslissingen van het schepencollege heeft beïnvloed. Dat is onjuist.”

Ook vastgoedgroep Land Invest eist 250.000 euro wegens laster en eerroof. Bovendien moet Apache alle artikels over Land Invest van haar website verwijderen. Niet zozeer omwille van feitelijke fouten, maar omdat Apache feiten en commentaren zou vermengen door te schrijven over een ‘dubieuze’ en ‘gecontesteerde’ vastgoeddeal. Dat andere media de berichten hebben overgenomen, maakt de zaak voor hen nog erger.

Ter info: de aanzet tot de schadeclaims kwam enkele weken geleden van De Wever. In Gazet van Antwerpen verwees De Wever naar Apache als een 'lasterlijk medium'. Nu herhalen Dillen en Land Invest die aantijging in hun berichtgeving.

Share

'De gerechtelijke kosten zijn al een zware dobber voor ons. Laat staan een schadevergoeding van 350.000 euro'

Karl Van den Broeck (Apache)

Hoofdredacteur Karl Van den Broeck noemt de schadeclaims buiten proportie. Vier jaar kreeg Dillen de kans om te reageren op de berichtgeving. Volgens de hoofdredacteur heeft hij dat nooit echt gedaan. “Nu halen ze plotseling de voorhamer boven”, klinkt het. “De gerechtelijke kosten zijn al een zware dobber voor ons. Laat staan een schadevergoeding van 350.000 euro.”

Morgen wordt de zaak ingeleid voor de Antwerpse rechtbank van eerste aanleg. Van den Broeck, die verdedigd wordt door advocaat Walter Van Steenbrugge, belooft zijn huid duur te verkopen. “Een medium laster verwijten, wil zeggen dat het leugens verspreidt. Apache doet dat niet. Feiten zijn heilig, commentaren zijn vrij. Dat is de basis van de persvrijheid.” 

"Dubbel intimiderend"

Nationaal secretaris van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) Pol Deltour noemt de dagvaardingen in een eerste reactie "dubbel intimiderend". "Enerzijds worden de journalisten aangevallen zodat ze de berichtgeving zouden stoppen, anderzijds wordt Apache als medium geviseerd en lijkt het gezien de hoge geëiste sommen de bedoeling het einde van Apache te bewerkstelligen", zegt hij. 

"Het is ook contradictorisch dat ze het hebben over de journalistieke code, maar niet eerst naar de Raad van Journalistiek zijn gestapt. Inhoudelijk maak ik me momenteel weinig zorgen: de dagvaardingen bestaan voor 80 procent uit citaten uit de artikels van Apache, maar weerleggingen zijn er nauwelijks."

nieuws

cult