Reclame

Een Ketnetgezicht in een colatruitje, kan dat wel?

Minister Peeters voert onderzoek naar reclame voor kinderen op social media

- Jan Debackere en Femke van Garderen

Kan je als Ketnet-wrapster reclame maken op Instagram? De VRT ziet geen probleem in Charlotte Leysen die ambassadeur is voor Coca-Cola. Experts denken er anders over. 

1 Charlotte Leysen maakt op haar Instagramaccount reclame voor Coca-Cola. © RV Instagram / Charlotte Leysen

Charlotte Leysen die van een flesje Coca-Cola nipt. Charlotte Leysen die een bak colaflesjes draagt. Charlotte Leysen met een Coca-Cola-petje of -truitje aan. Wie de Instagram-account van de Ketnetwrapster volgt, ziet sinds enkele maanden regelmatig foto's verschijnen met de frisdrank in een opmerkelijke rol, telkens vergezeld van de hashtag #cokeambassador.

Share

De openbare omroep meent niet dat Charlotte Leysen iets mis doet.

Dat merken 'influencers' inschakelen om reclame te maken op sociale media is niet nieuw. Een bekend gezicht als Joy Anna Thielemans deed het vroeger ook en verdiende zo naar verluidt honderden euro’s per post. Maar dat het gebeurt met iemand die haar bekendheid – en dus vele van haar 54.700 volgers - ontleent aan haar job als Ketnetwrapster maakt het delicater.