Mobiliteit Brussel

Dringend gezocht: noodplan voor Brussel

Hoofdstad geconfronteerd met grootste mobiliteitscrisis ooit

2 In de Stefaniatunnel zijn scheurtjes ontdekt in het plafond. De belangrijke invalsweg uit het zuiden wordt mogelijk een jaar gesloten voor renovatie.

De mobiliteitscrisis in Brussel nadert een gevaarlijk dieptepunt. Afbrokkelende tunnels, gesloten invalswegen en politiek onvermogen hebben de hoofdstad op het randje van de stilstand gebracht. Alleen met een noodplan en veel geld geraakt Brussel uit de (bouw)put.

2 Minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister Pascal Smet (sp.a) geven uitleg over de renovatiewerken voor de Brusselse tunnels.
Share

'Wij krijgen 32 miljoen euro per jaar voor het onderhoud van tunnels. Maar als we de onderhoudsachterstand willen inhalen, hebben we 1 miljard euro nodig'

Inge Paemen, woordvoerster Brussel Mobiliteit

De Leopold II-tunnel in Brussel wordt twee weken afgesloten voor nachtverkeer. Aanleiding is het brokstuk dat zondag loskwam en naar beneden viel in de tunnel. Onderzoekers gingen met een hamer op zoek naar broze plekken en ontdekten verschillende probleemzones. "De komende nachten gaan we het plafond verstevigen met speciale veiligheidsnetten", zegt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit.

Het is geen toevallig probleem, want in verschillende tunnels werden de voorbije maanden ernstige incidenten gesignaleerd met vallende brokstukken of scheurtjes. In de Rogiertunnel viel een stuk beton uit het plafond.

nieuws

zine