Oosterweel

Doorbraak: overheid en actiegroepen pakken overkapping Antwerpse ring samen aan

Gecontesteerde Hollandse knoop aan Sportpaleis verdwijnt

7 Vlnr. Antwerps burgemeester Bart De Wever, schepen voor Mobiliteit Koen Kennis, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts, overkappingsintendant Alexander D'Hooghe en Ringland-initiatiefnemer Peter Vermeulen. © BELGA

De Vlaamse regering, de stad Antwerpen, de overkappingsintendant en de drie actiegroepen Ringland, stRaten-Generaal en Ademloos gaan samen de mogelijke overkapping van de zuidelijke Antwerpse ring én van de cruciale knoop aan het Sportpaleis bestuderen. Dat hebben ze bekendgemaakt op een persconferentie. Toch blijft er nog discussie over het te volgen tracé. Antwerps burgemeester Bart De Wever wil "bij leven en welzijn niet afwijken van Oosterweel".

7 Overkappingsintendant Alexander D'Hooghe en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). © BELGA
7 © BELGA

Na een jarenlange stellingenoorlog is er eindelijk eensgezindheid in het aanslepende dossier van de Antwerpse ring. Het is voor het eerst dat de actiegroepen en de overheid, die de afgelopen jaren fors van mening verschilden, samen een initiatief nemen. De drie actiegroepen, Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), Antwerps burgemeester Bart De Wever en schepen Koen Kennis (beiden N-VA), en overkappingsintendant Alexander D'Hooghe, stelden het initiatief vanmorgen voor. Peter Vermeulen, de geestelijke vader van burgerplatform Ringland, spreekt van "de start van een echte dialoog, voor het eerst in 20 jaar". "Dit is formidabel. Het is onze overtuiging dat dit een belangrijke eerste stap is, een beperkte bijsturing van beslist beleid kan wat ons betreft een stroomversnelling in het dossier betekenen."

D'Hooghe, die vorig jaar door de regering is aangesteld om de partijen dichter bij elkaar te brengen, wil het dossier vlot trekken door de Ring rond Antwerpen op te delen in een noordelijk en een zuidelijk deel. D'Hooghe is erin geslaagd om de overheid en de actiegroepen op één lijn te brengen rond de mogelijke maximale overkapping van het zuidelijke deel. Dat loopt van aan de Kennedytunnel tot aan het Sportpaleis. Samen gaan de Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen die overkapping gedurende zes maanden bestuderen. Ook de afwikkeling van het verkeer, gescheiden tussen lokaal en doorgaand verkeer, zou daarbij aan bod komen. "We wensen te landen met een oplossing die de beste ideeën van alle deelnemende partijen combineert tot het sterkst mogelijke geheel en totaalbeleid", klonk het op de persconferentie.

Ook het cruciale stuk aan het Sportpaleis komt in de studie dus aan bod, de gecontesteerde verkeerswisselaar 'Hollandse knoop' verdwijnt en wordt vervangen door de "Tuin van Deurne". Ook dat stuk moet overkapt worden. De Hollandse knoop zou oorspronkelijk meer dan 20 rijstroken tellen en was daardoor erg controversieel.

Het zuidelijke deel, dat ingebed ligt in de historische vesten van de stad, zou sowieso gemakkelijker zijn om te overkappen dan het hoger gelegen noordelijk deel vanaf het Sportpaleis. Over dat deel is er nog geen consensus, benadrukt Ringland. Alle partijen willen wel snel gaan: de studie zal beperkt zijn tot een half jaar, "zodat het proces geen nieuwe vertraging hoeft op te lopen".

Volksraadpleging blijft boven dossier hangen

7 De huidige ring rond Antwerpen. © null
7 Het voorstel voor de Oosterweelverbinding van de Vlaamse regering. © null
7 Het voorstel van de actiegroepen: Oosterweel-Noord. © null

Of met het initiatief de dreiging van een nieuwe volksraadpleging van de baan is, valt dus nog af te wachten. Want eensgezindheid is er allerminst over het noordelijke deel van de ring. De drie actiegroepen vragen dat de Vlaamse regering het Oosterweeltraject drie kilometer naar het noorden - en dus verder weg van de stad - verschuift. De regering wil daar voorlopig niet op ingaan, de bouwvergunningen voor het huidige tracé worden zoals gepland ingediend, te beginnen met die voor Linkeroever in de loop van de komende weken.

Ook voor burgemeester Bart De Wever (N-VA) staat het traject niet ter discussie. "Als we op een redelijke termijn een oplossing voor de mobiliteit willen, zal het Oosterweel zijn. Van dat inzicht gaan we bij leven en welzijn niet afwijken. De Vlaamse regering blijft overtuigd dat zij het juiste tracé heeft gekozen. De zuidelijke component is zeker geen detail", zegt hij. "Maar dat daarna nog een ander meningsverschil wacht, is duidelijk. Je weet echter nooit wat er kan gebeuren als je mensen rond een tafel zet."

Toch lijkt de kans dat de indiening van de bouwvergunningen de actiegroepen tot de opstart van een nieuw referendum beweegt,  vandaag aanzienlijk gedaald. "We gaan pas in de loop van de komende week overleggen, maar ik denk dat de toon misschien wel duidelijk is", zegt Vermeulen van Ringland. Volgende week neemt Ringland een beslissing over een volksraadpleging.

Ook in de Commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement wordt deze middag gesproken over het dossier. Vermeulen is blij met de doorbraak, zo liet hij verstaan bij zijn voorstelling van Ringland. Maar hij benadrukte nog eens dat de vraag over het uiteindelijke tracé nog altijd open is. "Vroeg of laat komen we deze knoop opnieuw tegen, maar dat zal dan onderdeel uitmaken van de discussies." Ook over de kwestie van van al dan niet gescheiden verkeer op de vernieuwde ring, blijft de discussie open. Hij blijft erbij dat er geen mogelijkheid is om de Oosterweelverbinding, met gemengd verkeer, te laten aansluiten op het Ringlandvoorstel, met gescheiden verkeer.

stRaten-generaal: "Gek zijn om niet deel te nemen"

Share

'Deze houding effende het pad voor een constructieve samenwerking'

stRaten-generaal

De Antwerpse actiegroep stRaten-generaal noemt het opstarten van een werkgroep rond het overkappen van het zuidelijke deel van de Antwerpse ring een goede zaak en zegt samen met Ringland en Ademloos volmondig in het samenwerkingsverband met de administraties van de stad Antwerpen en Vlaanderen te stappen. "De actiegroepen zouden wel gek zijn om hieraan niet deel te nemen, na hun jarenlange inspanningen om de ring van Antwerpen overkapt te zien", zegt stRaten-generaal-voorzitter Manu Claeys. Het bestrijden van de Oosterweelverbinding stopt daarmee echter niet, benadrukt hij.

Volgens stRaten-generaal is het de komende maanden de bedoeling om samen te onderzoeken wat de beste opties zijn voor het volledig overkappen van de zuidelijke Antwerpse ring, zowel onder als boven de kap. "Dit is een uitbreiding van de opdracht van de intendant", stelt Claeys. "Bij het aanstellen van de intendant werd tegelijk aan de BAM en het Agentschap Wegen en Verkeer de opdracht verleend om een denkoefening te maken over het vereenvoudigen van verkeerssystemen op de zuidelijke ring met het oog op het overkappen ervan. De intendant neemt deze opdracht nu over. We vinden dat een prima evolutie, te meer daar de intendant meteen ook beslist heeft om de drie actiegroepen voluit te betrekken in deze opdracht."

Claeys stipt echter wel aan dat met de intendant afgesproken is dat de samenwerking niet haaks hoeft te staan op "het publiekelijk desavoueren en bestrijden van de Oosterweelverbinding" door de actiegroepen. "We zijn de intendant daarvoor erkentelijk", zegt hij. "Deze houding effende het pad voor een constructieve samenwerking."

7 © null

cult

zine